Semester och vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • juni 2002
    • 42

    Semester och vattenbyte?

    Hej!
    Jag och min sambo funderar på att åka på en längre semester (3 veckor). Har funderat på hur det då ska gå med vattenbyten eftersom jag inte har någon akvarieintresserad bekant. Brukar förpacka maten i portionsförpackningar så att det bara är att ta en om dagen = ingen övermatning som annars varit vanligt. Men vattnet...

    Har koommit fram till följande lösning. Innan vi åker görs vatten byte men jag fyller inte akvarierna helt utan lämnar cirka 30%. Efter en veckas semester kan de fiskpassande vännerna fylla på vatten till av mig utsatt märke på framrutan. Efter andra veckan ett steg till osv.Tror ni detta skulle fungera?

    Mvh Per T

    Per T
    Per T
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Borde inte det resultera i samma slutkoncentration av skadliga ämnen men högre koncentrationer under tiden? Jag brukar be icke fiskkunniga bekanta att mata ytterst lite samt endast mata med peletts och flingor (där det är möjligt) som inte slabbar lika mycket som räkmixen. Jag anger mängd i msk/krm och fiskarna matas bara när det vattnas (dvs 1-2ggr/vecka). Att en individ monopoliserar på räkmixmbiten är ett annat problem som man slipper. Nu har jag pga. mitt jobb dessutom slutat med fiskbesättningar som kräver regelbundna vattenbyten för att överleva.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      Hej!

      de som matar kan väl byta lite vatten utan problem, säg till dem att ta bort två spann vatten varje vecka och slå i två spannar ca 20gradigt vatten, det borde väl vem som helst klara.

      Annars beror ju allt på hur stort är akvariet vilken slags fisk du har?

      3veckor utan vattenbyte låter ju inte extremt om man matar snålt, fiskarna klarar säkert detta utan problem, var tredje dag eller så räcker oxå gott med matning .

      lycka till

      don´t drink water-fish`s ..... in it!
      Mvh
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Jag håller med tidigare talare om att det är inte vattenbytet som är lösningen utan sparsam matning. Be din vän att bara mata 1-2 gånger per vecka, fiskarna klarar detta.
        Gör själv ett större vattenbyte innan du åker men mata inte extra, tvärtom se gärna till att fiskarnas tarmar är halvtomma.


        David
        David

        Kommentar

        • Per T
          Användare
          • juni 2002
          • 42

          #5
          Tack för svaren!

          Verkar kanske som ett klokare beslut att inte byta vatten alls. Jag har ett kar med tropheus sp. orange, ett med sällskapsfisk och ett med ancistrusyngel. Ju st detta sista hade behövt vattenbyte eftersom jag matar ganska kraftigt i detta för att ynglen ska överleva. Det är ett 100 liters kar med cirka 40 yngel i så det går åt en del mat. Kanske kan försöka övergå från flingor och räkmix tillbrysselkål som är lättare att plocka ur för fiskpassande vänner.
          Mvh Per T

          Per T
          Per T

          Kommentar

          • Juanito
            Användare
            • maj 2002
            • 180

            #6
            Tropheusarna är ju alg ätare så där borde ju du inte behöva mata alls de borde finna sin egen mat.

            Jag vet inte hur känsliga fiskar du har men jag har sett fisk som klarat sig utan mat och vatten byte i flera veckor. Jag skulle inte oroa mig över nåt annat än ynglen.

            Ynglen kan då vara i behov av att nån ser till dem något nogrannare.
            Det är mer kritiskt med mat åt dem speciellt om dom är riktigt små.

            Men kom inte och skäll på mig sen om nåt går snett, du känner din fisk bäst själv.

            juanito
            juanito

            Kommentar

            Arbetssätt...