Pumpkapacitet och hur gömma bakom frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin

    Pumpkapacitet och hur gömma bakom frigolit?

    Jag är precis på G att skaffa mig ett lite större kar på drygt 300 liter (mellan 310 och 375, inte bestämt mig än). Frågan är vad för pumpar jag behöver!? Jag har/kommer ha Malawi, mbunas.

    Jag har tänkt göra en bakgrund i frigolit och i vardera bakre hörnen göra plats för filter och pumphuvuden (såsom det ser ut på http://w1.428.telia.com/~u42803314/frigolit.htm ), så att det blir som trekanter. Nåt jag bör tänka på? behövs det i båda hörnen eller blir det 'för mycket' rörelse i vattnet? Hur ska jag göra där vattnet strömmar in till filtret? Hur stort/a ska jag göra hålet/n? sätta för myggnät eller blir det för små hål?

    Nu är frågan vilken kapacitet på pumparna jag ska ha. I karet jag har nu sitter ett Crystal duo R05 II i, men det står ej i garantin/bruksanvisningen hur många liter per timme den pumpar, någon som vet? Vad skulle jag behöva för pumphuvud i det andra hörnet? någon som har ett tips på ett som skulle passa bra i en 'trekant'? och såklart har en kapacitet som tillsammans med det andra passar Malawi-ciklider.

    tacksam för svar!
    /Karin

  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    du ska ha minst 3ggr vattenvolymen i timmen.. alltså minst 1000 liter i timmen på pumpen. hålet för insug kan du göra stort och stoppa i filtermatta eller silikona myggnät för. du fixar utblåset lättast genom att sätta en slang på pumphuvudet och låta den gå igenom ett litet hål i frigoliten.

    // Simon

    MVH Simon

    Kommentar

    • Karin

      #3
      Var kan jag hitta en ordentlig filtermatta? alltså inte bara vanlig filtervadd utan en sammanhängande (ofta blå? har jag fått för mig..) med små hål i...

      Ingen som vet vad pumpen jag har nu har för kapacitet? hittar inget när jag letar runt på nätet heller=(

      /Karin

      Kommentar

      • Karin

        #4
        Stryk det där sista, hittat en sida, visserligen på italienska (?), men kan nog lista ut lite från den..

        någon som kan översätta?

        "Portata max. (l/h): 650 potenza (W): 10 volume filtrante (cm3):302 per acquari fino a 80-150 litri."

        Förstår ni något?


        /Karin

        Kommentar

        • TIC37
          Användare
          • maj 2002
          • 45

          #5
          Maxflöde 650 liter i timmen, strömförbrukning 10 watt. Filtervolym 302 kubikcentimeter. För akvarium från 80 till 150 liter.

          Carpe Diem
          Carpe Diem

          Kommentar

          • Karin

            #6
            Som jag gissade då .

            Frågan är om den pumpen orkar med att ha ett dubbelt (antagligen mer än dubbelt) så stort filter under sig mot vad det har nu?

            /K

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              HeJ!

              Skaffa dig en eheim 1200liters pump och sätt bakom filtret i ena hörnet, sen kan du oxå köra den andra i det andra hörnet det blir kanon för firrarna i ett kar över 300liter. DEn blå filtermattan du efterfrågar kan köpas på

              nol´s ciklidhobby

              jag tror att även
              Tropiska
              Zommässan (kungsbacka)
              och
              herkules

              har den

              don´t drink water-fish`s ..... in it!
              Mvh
              Peter
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8

                Här finns det också filtermattor. Och mycket annat

                Kommentar

                • Karin

                  #9
                  Jag blev rekomenderad "Powerhead Aquaclear 201 eller 301 (480L/h resp. 680L/h)." på zoopet, någon som har erfarenhet av dessa? antar att det kan behövas 301an, för att få ordentligt med snurr på vattnet... De var ju rätt så billiga också och är bara pumphuvuden (ska ju göra filtret själv så det behöver jag ju inte köpa tillsammans med pumphuvudet), verkar bra...?

                  /K

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    hej!
                    om du ska köpa powerhead så är det likabra att ta en storlek större då borde den heta 401 eller nåt, det är inte fel att ha ca 5ggr vattenvolymen till malawi, själv kör jag 2st eheim 2252 i mitt 375liters och det funkar bra även om de pumpar 2400liter tillsammans, eheim finns oxå att köpa som bara pumphuvud, den heter då 1250 har jag för mig.


                    don´t drink water-fish`s ..... in it!
                    Mvh
                    Peter
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • elof
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 225

                      #11
                      du ska ha grovhålig blå filtermatta... gärna riktigt stor, då behöver man inte rengöra den så ofta... du ska ska ha MINST 3ggr/vattenvolymen i timmen.. alltså minst ca 1000l i timmen, men gärna mer.

                      // Simon

                      MVH Simon

                      Kommentar

                      • Karin

                        #12
                        På hjortgatans zoo finns 3, 5 och 10 cm på filtermattan, antar att det är sådan jag ska ha? Och 10 cm då? Nu är det ju inte säkert att jag kommer köpa därifrån så får kanske leta på andra ställen. Jag har nästan bestämt mig för ett 343 liters och då borde det räcka med pumpen jag har (650 l/h) och Aquaclear 402 (olika bud på hur mycket den pumpar men mellan 990 l/h och 1022 l/h). Frågan är bara vad frigolitbakgrunden kommer gå på, hur mycket hela det här kalaset kommer kosta totalt.. Jaja.. det får väl gå..;P

                        /K

                        Kommentar

                        Arbetssätt...