pump igen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    pump igen.

    är 6000 liter i timmen för mycket för ett 600 liters malawikar?

    // Simon

    MVH Simon
  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #2
    Nej det ska nog funka bra



    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      Det låter lite kraftigt tycker jag, det blir ju 10x volymen/h och det är nog i värsta laget, jag har själv haft 6ggr volumen och då flyttade sig gruset i andra ändan på akvariet, men om du vidgarutflödet så att det inte kommer genom ett hål tex ett långt strilrör med massa hål, så kanske det kan funka.

      don´t drink water-fish`s ..... in it!
      Mvh
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Med all respekt för de erfarenheter som folk har gjort, stirra er inte blinda på cirkulerad volym kontra storlek på akvariet. Avgörande för vad som händer när vattnet strömmar är hur man riktar vattnet.
        Jag kommer inte riktigt ihåg vad länspumpen hos Farid hade för kapacitet, men har för mig att den låg på ca. 5 m2/h och den satt i ett 750 lit. kar. Cirkulatiónen i vattenytan var onekligen kraftig men inte ohanterlig för fiskarna. Som jag minns det hade han någon sorts tetror (dolkstygnstetror tror jag) och malar (naturligtvis ).
        Något jag blivit misstänksam mot är absoluta SANNINGAR, så ta inte mina ord för kungsord, men jag har sett det i drift och vet att det går.
        Min uppfattning är att det är en sak om man har EN pump som ger en stor cirkulerad volym så är det inte samma sak som om man har fler som har samma kapacitet sammanlagt.

        Kommentar

        Arbetssätt...