torktid silikon...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorgil
    Användare
    • juni 2002
    • 64

    torktid silikon...

    Hej...

    Håller på med en frigolit/husfixbakgrund...

    När jag skulle sätta fast bakgrunden mot glaset smetade ja ut rikligt med silikon på frigolitskivan och jämnade utmed en träbit. Lagret blev därmed ganska tunt men täckte hela baksidan av frigoliten.
    Nu min fråga:
    Hur lång tid tar det innan silikonet härdat? 2 veckor?

    Kan jag snabba på härdningen genom att fylla på vatten i akvariet? (det rör ju sig inte om "bärande" fogar.)

    Rent teoretiskt är väl det som sker vid härdningen att det som löser silikonet (ättikssyran) skall avdunsta.
    Eftersom vatten "löser" ättika "bättre" än luft (det har med ångtryck och vattenpotentialer att göra) borde det snabba på "härdningen" (så länge man byter ett par gånger).

    Är det någon som vet?


    tObiAz
    tObiAz
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Det brukar ta 3-4 dagar i normal rumstemperatur. Man märker det när ättikslukten börjar avta, då är härdningen klar.

    Det är möjligt att det skulle härda något snabbare under vatten, men varför skulle man behöva stressa med det? Jag menar om man lagt ner veckor på att göra en bakgrund kan man väl vänta 3-4 dagar på silikonet så är man säker på att inget obehagligt händer när vattnet fylls på...frigolit flyter rätt bra...

    /Hasse

    - http://och.nu/ciklid -

    Kommentar

    • AndreasK
      Användare
      • maj 2002
      • 25

      #3
      Hej,

      har precis köpt ett 720 liters och jag gjorde förmodligen helt fel. Efter attt ha satt fast min BTN med silikon väntade jag bara ett dygn innan jag fyllde på med vatten. Efter ytterliggare ett dygn gick jag och köpte lite kardinaltetror som nu dör en efter en. Har kollat efter nitrit och mätt pH men inte hittat något olämpligt. Kan det vara silikonet som inte härdat tillräckligt som orsakat kardinalernas död?

      mvh Andreas

      Andreas
      ------------------------
      http://www.discusklubben.se
      http://froil.mine.nu/andreas/

      Kommentar

      • Juanito
        Användare
        • maj 2002
        • 180

        #4
        Det kan ju vara silikonen som tar livet av dina kardinaler men jag är tveksam mot det. Jag har alltid utom med senaste akvariet satt vatten i efter 24 timmar. Men jag har ju då inte limmat ihop helt utan bara tätat akvariena.

        Jag skulle säga som så att tunnare lager silikon som sliper och luftas bra så ska det inte göra nåt om man sätter vatten i efter 24h. Men sätter man tjockare fogar som inte luftas så bra så bör man nog vänta längre som en vecka eller två.

        En lite historia från en glas mästare här som har akvarier. Är att en av hans kunder hade limmat ihop två speglar med silikon. Han hade inte dragit strängar med silikon utan satt en stor klump med silikon på mitten och klämt ihop speglarna. Vad som hände var att siliconet frät sönder det bakre lagret på speglarna och när dom tog isär speglarna så var inte silikonet i mitten härdat ännu utan helt färskt. Då hade det redan gått månader från att de blev ihop limmade.

        Så jag skulle säga att det beror på hur mycket silicon du har satt hur länge du bör vänta. Ju längre man väntar ju bättre.

        juanito
        juanito

        Kommentar

        • Anette
          Användare
          • april 2002
          • 178

          #5
          Hej Andreas K!

          Det är väl inte så att du använt våtrumssilikon eller något annat silikon än det som är tänkt till akvarier. Annat silikon kan innehålla tex mögelmedel och det är giftigt...

          Anette

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Som juanito sa så om man bara använder sig av någon millimetrs fog med silicon så härdar det ganska fort men där luften inte riktigt når fram så kan det ta betydligt längre tid. Men jag har alltid kunnat fylla mina nylimmade akvarier efter ett dygn, men där kommer ju luften åt lättare. Men att fylla akvariet med vatten innan silconet till frigolitbakgrunden härdat skulle jag avråda ifrån frigoliten har ju en enorm bärkraft i vatten och om inte siliconet är härdat så skulle det töja fogen och inte få den bärighet som behövs.

            Såg Anettets inlägg och fick samma tanke, men vill bara tillägga att ättiksbaserat silicon dödar absolut inga firrar, jag har tätat ett läckande akvarie fullt med vatten på insidan med detta silicon och ingen av firrarna tog skada. Däreomt så skulle jag tro att kardinaltetror inte är de tåligaste att stoppa i ett helt nystartat akvarie man bör nog hellst ha fått igång akvariet innan man gör det.



            don´t drink water-fish`s ..... in it!
            Mvh
            Peter
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            Arbetssätt...