pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    pump?

    någon som har provat att göra ett innerfilter av pumpar från clas ohlson eller biltema? man får ju mer liter per timme för pengarna än om man köper pumphuvud i akvarieaffär..

    // Simon

    MVH Simon
  • Jonas
    Användare
    • april 2002
    • 65

    #2
    Jag har alldrig provat något sådant men har för mig/har hört att dom inte är gjorda för ständig körning! Plus att dom drar mer ström än akvariepumparna som är ganska ström snåla! Så det jämnar nog ut sig i längden!

    Så köp ett pumphuvud ämnat till akvarier (tex Aqua Clear, billiga och drivtsäkra) och sätt på en "blå" filter matta! Mycket filter yta och bra blås för "lite" pengar!

    Mvh Jonas Bokström
    Mvh Jonas

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      Håller med Jonas ! Håll dig till pumpar ämnade för akvaribruk.
      Aquaclear och Powerhead är driftsäkra och kraftiga pumpar.
      Dessutom billiga

      MVH
      Daniel

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Visst går det att använda en länspump från Biltema, även om det ser lite "neobrutalt" ut .
        Du får väl stötta upp den med ngt avloppsrör eller likn. och skydda insuget med filtermatta.
        Det blir ett j-a tryck på vattnet med en pump på ca. 4 m2. Jag tycker det blir mer tryck då, än när man har 2 el. 3 pumpar som skall ge lika mycket.

        Kommentar

        • Juanito
          Användare
          • maj 2002
          • 180

          #5
          Karon eller nån annan har ni erfarenhet av att använda länspumpar?

          Har funderat på att bygga ett eget ytterfilter med hjälp av en sådan, har tänkt att använda en pump med effekten runt 6000 l/h.

          Hur är dessa pumpar med tanke på buller nivån och håller de att köras tjugofem timmar i dygnet 8 dar i veckan år ut och in?

          PS. iofs drar en länspump mera ström än en akvarie pump men priset upväger en hel del och det är sellan man får tag EN pump som klarar 6000 l/h. 2st 3000 l akvarie pumpar drar mera har jag för mig och dessa pumpar kostar en hel förmögehet här på andrasidan potten.

          Jag är tacksam om någon kan dela med sig av sina erfarenheter eller bara nån form av kunskap i ämnet.

          juanito

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Inte egen erfarenhet, men har sett det i drift på Amazon akvarium i Karlstad.
            En nackdel om man har akvariet i en lgh är kanske att det ser lite provisoriskt ut.
            I en hobbylokal eller odlingsanläggning spelar utseendet en underordnad roll gentemot funktion. I en lgh är ju det visuella intrycket en icke obetydlig faktor. Hur länge det håller vet man ju först när det skiter sig, men skulle jag ha det i ett ytterfilter skulle jag nog se till att ett haveri inte kunde leda till dränage av sump eller tank.

            Kommentar

            Arbetssätt...