osynliga blå fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin

    osynliga blå fiskar

    Hej!

    Jag har precis bytt till stenkol i mitt akvarium och mina blå cilider (Mel. cyaneorhabdos "maingano") syns då knappt. Vad kan man göra för att de ska urskilja sig mot bakgrunden och stenarna bättre? Byta lysrör? Jag har nu Aquarelle, skulle tex Aqua Glo vara bättre, eller kommer problemet kvarstå? Vad jag inte vill göra är att byta bort stenkolen eftersom den verkar så mycket bättre mot allt jag provat förut. Och fiskarna gillar jag också.. dilemma, det enklaste vore alltså att byta lysrör, om det hjälper.

    Någon som har något tips att dela med sig av?

    Tacksam för svar!
    Karin



  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Vad menar du med att det inte sysn så bra !?

    Ser du dåligt ? Eller är akvariet mörkt i sig självt ?
    Eller har du mycket kolsten ? Lägger man i mycket sten på en gågn så håller de sig undan för det mesta, bygg upp stenformationer succesivt.

    Kör med typ 2st Aquaglo....

    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Niclas Lundin
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Hej Karin.

      Vill du att dina blåa fiskar skall synas mycket rekomenderar jag Sylvania CoralStar, ett lysrör som framhäver de blåa färgerna markant!
      Som ett lite "snällare" alternativ rekomenderar jag Sylvania GroLux, som framhäver både rött och blått men mindre intensivt än CoralStar.


      // Niclas Lundin
      // Niclas Lundin

      Kommentar

      • Karin

        #4
        svar till Daniel:

        Stenkolen 'suger upp' den blå färgen och fiskarna urskiljer sig därför inte mot bakgrunden och stenarna. Om man tittar rakt framifrån på karet syns fiskarna dåligt, men om man tittar lite snett så att inte bakgrunden syns lika mycket så syns fiskarna bättre. De håller sig inte alls undan utan är framme och simmar mycket. Deras blå färg blir intelika framträdande och de syns därför inte på samma sätt som de gjorde när jag hade lavasten.

        /Karin

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Mitt förslag är kalksten.Hjälper till att öka
          ph + mer estetiskt riktigt.(om man jämför med
          lavasten och stenkol iaf.)
          Det finns ju inte heller så många fiskar i den
          färgskalan.
          Byt sten!!

          Lycka till//Hank

          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • Karin

            #6
            jo, det är ju en sak man kan göra...

            men jag har ju nyss bytt till stenkol och har inte prcis pengar att slösa på att köpa ny sten varje vecka...;P

            Kalksten är väl ändå lika 'illa' som lavasten med tanke på skaderisken hos fiskarna när de far omkring och kan få skärsår? Det är den primära orsaken tll att jag bytte till stenkol ( hade lavasten innan) eftersom mina firrar far omkring och får skä'rsår annars hela tiden. Stenkolen verkar väldigt bra ur den synpunkten, jag har inte märkt några sår än så länge...

            Vill inte ha akvariet för ljust heller (vilket det bli med kalksten..) utan vill ha det lite 'dunkelt', men vill ju ändå att fiskarna ska synas. Kanske det bästa är att byta bort mainganon och satsa på golden istället?...... *suck*

            /Karin

            Kommentar

            • Daniel
              Användare
              • april 2002
              • 156

              #7
              Hej Karin !

              Se om du får tag på och prova med ett Sylvania CoralStar som Niclas säger och kombinera det med ett annat lysrör ex: Sylvania Grolux.

              Å andra sidan så tycker de om om det är lite dunkelt men man vill ju gärna se sina fiskar på samma gång....

              Om du inte får tag på Sylvania Coral Star så kan du prova med 2st AquaGlo eller andra rör med mer blått i sig.
              Kolla på http://www.akvarielagret.se eller med din lokala fiskaffär..



              MVH
              Daniel

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Vad är det för fel på svensk natursten, gratis, kemiskt relativt neutral och inte alltför ljus ?


                Kommentar

                • Niclas Lundin
                  Användare
                  • april 2002
                  • 128

                  #9
                  Svensk sten kan visst ge ett mycket trevligt intryck !!!

                  Ett tips är att nalla ifrån banvallarna......
                  Jag vet inte om SJ blir så glada direkt men resultatet blir iallafall bra.
                  Det är ganska lätt att bygga "rösen" med denna sten.


                  // Niclas Lundin
                  // Niclas Lundin

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Att ta sten från banvallarna skulle jag definitivt inte våga testa. Det har sprutats enorma mängder gift just í banvallarna förr, bland annat arsenik. Det sprutas fortfarande på dessa vallar, men kanske inte i samma utsträckning.



                    mvh

                    Tony Lejvell
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Karin

                      #11
                      jo, men om man tar vanlig sten blir också tyngden så mycket större. Jag ska nog ta och köpa nya lysrör och se om det blir bättre, annars får de vara 'osynliga'...

                      /Karin

                      Kommentar

                      • Trillian
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 33

                        #12
                        Så mycket skillnad i tyngd är det ändå inte mellan "vanlig" sten och stenkol! Möjligen mellan lavasten och "vanlig sten".

                        Skiffer sten är ett bra kompliment till vanlig granit. Går bra att bygga med och färgar inte vattnet lika mycket som kolsten gör. Men obs ingen lerskiffer den är giftig.

                        En svart sten gör att akvariet blir mörkt, det är inte så skoj.

                        Trillian

                        Kommentar

                        Arbetssätt...