Vildfångat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Vildfångat

    Om man köper en fisk som sägs vara vildfångad, vad har man då för garantier igentligen att fisken i fråga verkligen är vildfångad ?
    Visst, VF firrar kan vara större och ha högre färgintensitet men det finns också många gränsfall där det är svårt att se skillnad.

    -Eller är det bara mitt otränade öga som har problem med detta ?

    Man kan ju tänka sig att det finns en hel del pengar att tjäna på att mygla med detta...

    [?]
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    Finns ingen garanti alls. Man får köpa av handlare man litar på, hoppas att dom har leverantörer dom litar på etc. Sen finns det ju fiskar som inte går att odla och då kan man ju vara ganska säker, men ta tex. dom flesta cikliderna så kan man själfallet inte se om det är VF eller tex. f1r??

    Att dom skulle vara större och/eller ha högre färgintensitet ser jag som en ren myt angående VF.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Personligen så tror jag inte att det är så många handlare som försöker lura någon kund, men man vet inte. Jag har trott, naivt, att Sveriges samhälle varit relativt fritt ifrån mutor och annat som man ser i andra länder (fattigare eller fd kommunistiska) men det har ju visat sig om och om igen att det fuskas överallt.

      Visst kan jag tänka mig att det finns handlare som säkerligen haft tanken och kanske t o m gör/gjort detta. Inget förvånar mig längre.
      Jag har tidigare diskuterat detta men då var det överlag en känsla om att handlarna nog är seriösa och ärliga. Det är ju det vi vill tro iallafall.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Jag har då och då sett fiskar i affärerna som gått under epitetet vildfångade (t.o.m. korsningar) men i nästan alla fall så har orsaken varit att de fått in fiskarna från en kund som påstått att de varit vildfångade.
        Så har ofta skett i affärer som sällan har VF inne och därmed inte är så insatta och då varit lättare att lura.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Värsta exemplet jag hört talas om var VF Guldscalarer. Precis som Kjell säger så hade handlaren blivit lurad av en privatperson som ville ha bra betalt för sina avdankade fiskar. Trist, mycket trist!

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Det är också vääääldigt lätt för handlaren att skylla på privatperson eller på grossist. Det är ingen köpare som lägger ned tid att forska i om det verkligen stämmer så det är ett enkelt sätt för handlare att skylla ifrån sig om det nu skulle komma in någon och ifrågasätta (om handlaren inte sett att de inte är VF).

            En handlare ser ju fisk ofta och torde kunna avgöra om det är VF eller inte...iallafall torde de vara skickligare på detta än en privatperson/köpare.

            Kommentar

            • Uffeman
              Användare
              • februari 2004
              • 234

              #7
              Och med tanke på att det är både billigt,lätt och smidigt för privatpersoner att skicka efter akvarietillbehör i Tyskland,
              och detta bidrar med krympande vinstmarginaler för akvarieaffärerna, som i sin tur måste ta igen dessa förlusterna på något
              annat ställe...

              Så jag förstår inte varför detta skulle vara osannolikt igentligen.
              Det kanske tom är vanligare än folk tror ?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                citat: Det är också vääääldigt lätt för handlaren att skylla på privatperson eller på grossist. Det är ingen köpare som lägger ned tid att forska i om det verkligen stämmer så det är ett enkelt sätt för handlare att skylla ifrån sig om det nu skulle komma in någon och ifrågasätta (om handlaren inte sett att de inte är VF).
                En handlare ser ju fisk ofta och torde kunna avgöra om det är VF eller inte...iallafall torde de vara skickligare på detta än en privatperson/köpare.
                De fall jag har kunnat KOLLA UPP har haft det förlopp som jag angav i mitt inlägg ovan - jag hade inte skrivit ett sådant inlägg enbart baserat på hörsägen.
                Lägg också märke till det jag skrev att de som drabbas oftast är de handlare som normalt inte alls handlar med vildfångade ciklider.
                Oavsett vilket - det finns inga säkra kännetecken på hur man avgör om en fisk är VF eller odlad.
                Det finns dock indicier som att odlade ofta är fetare och har en mer rundad buk, att ögat (ja egentligen huvudet) på vf satt i relation till kroppen är något större på VF. Ofta har VF lite fenskador osv.
                Det är dock mycket svårt att med säkerhet avgöra om en fisk är odlad eller inte.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 234

                  #9
                  Om det nu är så svårt att se skillnad mellan odlad och vildfångad fisk, vad finns det då för fördelar med att betala minst dubbla priset för VF ?

                  - Friskt blod och yngelvård kan jag komma på, några fler fördelar ?

                  Kommentar

                  • GoSatta
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1686

                    #10
                    friskt blod, naturligare beteenden (gäller framför allt dom arterna som är hårt avlade/odlade). Odlade fiskar kan enligt min mening lätt bli lite avdankade. Men visst bra odlad fisk, f1 f2 etc. är ju säkerligen i dom flesta fall otroligt nära VF men sedan går det ju inte att komma ifrån att det sitter lite i själva känslan också hur löjligt det en må va.
                    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                    http://www.gosatta.org

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      färger och utseende är absolut väldigt stor skillnad på på vissa arter. ta en grå inavlad tråkig Zebra och en underbart blåskimrande med orange buk VF ....
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        citat:färger och utseende är absolut väldigt stor skillnad på på vissa arter. ta en grå inavlad tråkig Zebra och en underbart blåskimrande med orange buk VF ....
                        Nu skiljer sig ju detta från art till art - för en hel del arter är faktiskt de odlade bra mycket snyggare än de vildfångade (pga urvalsodling).
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          ...och hos en del arter har F1 (yngel efter vildfångat) bättre färger än vildformen av den enkla orsaken att akvariet är en mycket bättre miljö där mat och sjukdommar saknas. Färgprakten kan även vissas oftare. Sedan blir odlad fisk ofta större.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • odilou
                            Användare
                            • april 2002
                            • 308

                            #14
                            Problemet med fisken är inte att den är odlad, utan att den ofta är odlad på fel sätt. Storodlare begagnar sig ofta av olika "effektivitetshöjande" knep som förstör kvaliteten på stammarna.

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              Kjell: exempel tack! tycke å smak det där, jag kan inte komma på en enda odlingsvariant jag gillar bättre än orginalet.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...