Konstig hinna på ytan..???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Konstig hinna på ytan..???

    Jag har fått en konstig hinna på ytan i mitt kar. Antagligen pga att jag tinar räkmixen innan den slängs i. Nu undrar jag hur jag kan göra för att ta bort den och inte få den igen. Nån som har något tips?
    Mvh
    Robin
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2

    /Roger

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Tack!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #4
        Jag hade problem med hinna på ytan för en tid sedan. Lösningen var ganska enkel, mer ytrörelse.
        Så här gjorde jag: Ett "utblås" vid framrutans högra del, ett utblås vid bakre sidans vänstra del. Bägge utblåsen riktas mot ytan längs långsidorna så att vattnet hela tiden cirkulerar vid ytan.

        Detta fungerade bra för mig.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Juanito
          Användare
          • maj 2002
          • 180

          #5
          Jag har samma problem och för mig kan det inte vara strömmningen som det är fel på, total fördelat på tre pumpar 4500 l/h akvariet är 650 l stort

          Jag är övertygad om att det är frågan om nån alg sort. Det konstiga är att jag inte får just några andra alger. Däremot har mina tropheusar ibland betat av ytan, så de ser det som om det är mat.

          Jag vill helst inte börja med några kemikalier.

          Ett pag gånger har jag fått akvarie vattnet helt grönt färgat. Så grönt att man inte se från ena sidan till andra (2m). Det enda som fungerat så har varit mörkläggning och rejäla vattenbyten. Jag har 2 lysrör. Akvariet är 63 cm högt.

          Vad kan man göra? Övergödning tror jag inte på, inte har jag rester på bottnen heller.

          Just nu är vattnet klart men jag har en hinna. Vid vatten byten suger jag bort ytvattnet för att få med hinnan.
          juanito

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Juanito: Den hinna jag syftade på uppkommer av fettet i räkmixen jag matar med när den är tinad.
            Det du har vet jag inte vad det är...men det låter som algblomning.
            Lyser solen på karet någon gång under dagen?
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Om det är problem med någon alg(cyanobakt/svävalg???)så kan det nog hjälpa med ett uv-filter.

              Jag har haft problem med hinna på ytan trots att jag haft en cirkulation på 7700 l/h i mitt 720 kar. Det verkar inte ha så mycket att göra med l/h när det gäller hinnan på ytan utan h u r man använder sig av dom.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • april 2002
                • 308

                #8
                Från FAQ:en
                "Ett beprövat sätt att avlägsna hinnan är att lägga ut tidningspapper ovanpå vattenytan och låta detta suga åt sig dessa fetter."

                Ungefär hundra gånger bättre enligt min erfarenhet är att använda en ytterst finmaskig håv.

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Odilou: den har jag också kört!
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Det går även att klämma lite filtervadd eller en fin filtermatta mellan täckglas och mittstag såpass att det "hänger ned en bit nedanför vattenytan. På någon dag eller några timmar försvinner hinnan från ytan.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...