Väldigt mkt alger.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Väldigt mkt alger.....

    har vi fått här sedan vi bytte lysrör (2*36 Watt, tror jag det hette, hemmabygd armatur, kan ta reda på mer extakt om ngn vill veta) samt satt i en växt i karet.
    Nu undrar jag, är det bra med mkt alger, visst äter de väl en del, men vi har nog väldigt mkt, jag får skrapa rutan efter bara ett par dagar och det blir kanongrönt och jättelurvigt på bla lavastenarna samt på växten (javaormbunke), ser ju ganska ovårdat ut tycker jag som det blir så där på rutorna speciellt, lagom med alger är fint, men det här är nog lite väl mkt skulle jag tro....

    Ska det vara så här, är ngt fel, kan man isåfall göra ngt åt det om det inte ska vara så här i karet?

    Har ett 250-liters kar med dessa fiskar:
    2/2 KingSize
    2/2 Golden
    1/2 Chilumba "Red Top"
    2/3 Acei "Mari Gold"
    4/6 Röd Zebra
    2 Drakmalar

  • Peter_F
    Användare
    • januari 2004
    • 172

    #2
    Vet du vad det är för märke på rören? Hur länge är belysningen tänd/dygn? Kommer det in något solljus på karet? Är karet nystartat?
    Hur ofta gör du delvattenbyte?

    Håller med, lite lager är fint men inte trådalger...
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Drakmalarna (L034, Ancistrus ranunculus) är inga stora fans av alger som föda. De kan tänkas äta lite alger om de inte får tillräckligt av sin föredragna föda, men några storkonsumenter är de knappast. Jag har L150, en ganska oglamorös Ancistrus-art som dock är kungar på algkonsumtion. Helt vanlig standard-Ancistrus som du hittar i vilken butik som helst duger också alldeles utmärkt. Skaffa 3-4st små, så börjar det säkert hända saker.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Håller med fredrikr. Ett litet gäng av mindre Ancistrusar tuggar snart rent på alger. Är dom på en storlek mellan 3-5cm så gör de inget annat än att äta alger...det är först när de blir lite större än så som de slappar till och bara jobbar på kvällar/nätter.

        Prova med att dra ned antal timmar som ljuset är på. Kanske kan du strunta i tidiga morgnar som man brukar vilja sätta igång akvariet. Jag kör med timer och den sätts inte igång förrän 09.00...och släcks 21.30. Förut körde jag med en två timmars paus mitt på dagen, men den kändes onödig för fiskarna...

        Du kan även prova att köpa Tetras "Easy balance" (vid vattenbyten) som hjälper till att hålla god vattenkvalitet och hålla nere algtillväxten. Man kan använda denna en stund tills man hittat rätt balans mellan matning, vattenbyten, algätare och ljustider.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Mina drakmalar vet jag inte så där exakt vad de hette, men tror det var "Röd Drakmal"...Hmmm, fina fenor etc iallafall.
          Kanske man bör skaffa lite små malar också, mina har växt rätt bra sedan jag köpte dem, de är väl ca dryga 10 cm nu, har 2 st.

          Ska kolla upp märke på lysrören.
          Vi har tänt mellan 09-21 ungefär (vissa kvällar tills 22)
          Solljus kommer inte direkt in i karet, men dock finns ju 2 stora fönster i rummet och karet står på sidan nedanför av ett av dem.
          Vi körde igång karet vid jul så det fick stå några dagar innan vi satte i fisk, så det har ju varit igång 2 månader nu kan man väl säga.
          Vattenbyte gör vi varje vecka med ca 30%. Tillsätter ungefär 1/2 msk bikarbonat (250-liters kar) på direktiv av akvariehandlaren som mätte vårt vatten till hårdhet 2 på skalan, supermjukt alltså....
          Jag har nyligen hört att man tydligen kan ha i mkt mer av sånt där, men vad har ni för åsikter om doseringen?

          Det måste jag ju fråga också, varför byter man vatten 1 gång/vecka?
          Jag hör hela tiden 2 sidor av det...att det ska vara rent och vissa säger mig att det är bättre de har skitigt så man får bakterier etc, tänkte också att om man håller på och byter vatten ofta så ställer man ju om kvaliten på vattnet och vore det då inte bättre att de får ha det en lite längre tid då det redan är bra och inställt?!
          Vill ngn förklara för mig?

          Vad gäller algerna så ser det ut som knallgrönt "ragg" på stenar och växt, snyggt med lite som sagt, men inte detta.....

          Kommentar

          Arbetssätt...