Vitaktig sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xeroc

    Vitaktig sand?

    Ska byta ut min brunaktiga sand(ca1mm) mot någon vitaktig sand, iallafall väldigt ljus. Korallsand har jag tänkt på eftersom den har rätt färg och höjer ph/kh till malawisarna.

    Finns det någon annan sand(0.5-2mm) som är vitaktig och ser bra ut?

    Mvh Marcus
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Fint är väl kanske en smak, men Faxegrus är ju ganska finkornigt och kalkhaltigt så det räcker till.

    Kommentar

    • Xeroc

      #3
      Hur ser indisk sand ut?

      Kommentar

      • thorgil
        Användare
        • juni 2002
        • 64

        #4
        annan vit sand vet jag inte mycket om men...
        korallsand...

        Jag använder själv korallsand till mina mbunas.
        För tillfället använder jag en grov fraktion, mer åt grushållet faktiskt.

        Mina erfarenheter:

        korallsand (0.2 - 2 mm, skulle jag tro):
        Gulvit färg. (inslag av rött, om man tittar nära)
        Det är svårt att använda bottensug eftersom partiklarna inte "väger så mycket i vattnet" utan följer med.

        korallgrus (4 - 8 mm, eller nåt):
        Gulvit grundfärg, algbeläggs snabbt (hos mig) så vissa partiklar blir mer åt det svarta hållet.
        Eftersom det rör sig om koraller varierar partiklarna i olika färger från rött till blått. de flesta har dock en gulvit färg.
        Eftersom korallbitarna är kantiga och har ojämn yta hakar dessa i varandra vilket medför att fiskarna kan gräva "djupa" "hål" utan att dessa rasar igen.



        tObiAz

        Kommentar

        • Jonas
          Användare
          • april 2002
          • 65

          #5
          Indisk sand är mörk och ganska grov, det finns en välldigt dålig bild på min hemsida där du kan se! Men det ser värkligen inte så gult ut i verkligheten! http://www.jonasmalawi.cjb.net Gå in på "Mina Akvarium" och se sen 375 liters akvariumet med lite växter i! Som sagt mycket dålig bild!

          Vill du sen mer så gå in på http://www.akvarielagret.se och kolla i deras galleri där finns det 2 bilder! En på en L007 Leporacanthicus galaxias, och en på en L273 Pseudacanthicus sp. "Titanic". Dom ligger på lite Indisktk grus!

          Sen det här med Corallgrus/sand diskuteras ju ganska ofta, (jag har det själv) Vissa säger att det inte är naturtroget andra att fiskarna inte färgar ut lika bra som mot ett mörkt grus! Det kan jag nog hålla med om! Du får ganska snabbt välldigt synliga alger på sanden! Jag skulle rekomendera något mörkare alternativ!

          Mvh Jonas Bokström
          Mvh Jonas

          Kommentar

          • Xeroc

            #6
            Jonas, vad har du för sand/grus i ditt 600l?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Jag har en grön/grå sand i mitt akvarium, detta är en blästersand som heter .... jaja kommer nog inte på det just nu, får kolla när jag kommer hem. Vet ínte om den finns i så grova korsnstorlekar som du vill ha men har för mig att den fanns i 0,5mm iaf.

              Här är en länk till några bilder på akvariet, sanden är uppblandad med lite grövre "vanlig" brun sand också.



              //NJ

              Kommentar

              • Jonas
                Användare
                • april 2002
                • 65

                #8
                citat:
                Jonas, vad har du för sand/grus i ditt 600l?

                citat:
                Sen det här med Corallgrus/sand diskuteras ju ganska ofta, (jag har det själv)


                Det är alltså där jag har corallgruset!

                Mvh Jonas Bokström
                Mvh Jonas

                Kommentar

                • Xeroc

                  #9
                  Jo, förstår det nu.

                  De flesta som har tropheus, demasoni och liknande kör ju vit sand/grus... tror även att dessa skrivit att fiskarna färgar ut bättre mot vit sand....

                  Kommentar

                  • Jonas
                    Användare
                    • april 2002
                    • 65

                    #10
                    citat:

                    De flesta som har tropheus, demasoni och liknande kör ju vit sand/grus... tror även att dessa skrivit att fiskarna färgar ut bättre mot vit sand....

                    Det jag menade var tvärt om, att dom färgar ut sämre när man har vitt grus! Vad jag har förstått så vill ju fiskarna kunna gömma sig och har dom då välldigt ljus sand så syns dom för bra om dom färgar ut "max", alltså håller dom sig halvbleka!!?? Det är ungefär så jag har fått det förklarat!

                    Mvh Jonas Bokström
                    Mvh Jonas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...