Vattenhastighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    Vattenhastighet

    En fråga till alla som har InnerFilter eller "PowerHeads" i karen. Hur löser man snyggast utflödena för att få ner utströmningshastigheten om man har stor pumpkapacitet? Jag håller på att ominstallera mitt Tanganyika akvarium på 720 liter och tänkte sätta bra fart i karet med 2 st Eheim 1060 (2280 l/h) men är inte nöjd med den strömningshastighet som jag får i utblåsen (2 st). Kommer även att ha en 1200 l/h som ligger i sumpen. Min erfarenhet är att turbulensen från normala IF eller PH uppstår trattformat utifrån utblåset men just framför utblåset är hastigheten så stor att fiskarn blåser bort. Jag skulle vilja ha ner hastigheten något och därmed kommer jag att tappa lite effekt men med totalt 4560 l/h så gör inte det så mycket. Räcker det med att exempelvis om jag kör 25 mm rör öka dessa till 32 mm strax före utblåset eller få jag då andra icke önskvärda effekter? Jag vet att det skulle räcka med en areaökning av rören men vill höra om någon har erfarenhet av en sådan konstruktion och i så fall vad resultatet varit.

    Att gå från 25 mm till 32 mm minskar hastigheten i utströmningen med 39 % från 1.29 m/s till 0.78 m/s vilket är bra men samtidigt så tappar jag energihöjd på pumpen så gissningsvis kommer jag endast att nyttja ca 4200 l/h. Ännu bättre är en ökning av diametern till 40 mm då man har en vattenhastighet på endast 0.5 m/s vilket närmar sig vad man får av en pump på 300 l/h men då räknar jag med att effekten av pumparna endast är ca 3500 l/h. Frågan är alltså om man skall ta den energiförlust på pumparna och få ner hastigheten ganska mycket eller om man skall ha två pumpar som ger ca 3500-3700 l/h men med hög vattenhastighet?

    Carpe Diem
    Carpe Diem
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Slangarna är 3/4" på trycksidan och skulle man själv tycka att det "blåser" för mycket trycker man i ett rör ock borrar en rad med inte alltför små hål, ev. att man låter änden på röret vara öppet. Sedan undrar jag om fiskarna själva verkligen tycker att strömmarna är för kraftiga, eller om det är du som tycker att det virvlar för mycket?
    Hos mig ställer sig fiskarna ibland paralellt med utblåset och simmar in & ut eller så simmar dom in i strömmen, blåser med bara för att simma tillbaka och göra om samma sak upprepade gånger
    Hur har du gjort med insuget, filtermatta, bottenfilter, sil eller vad?

    Kommentar

    • TIC37
      Användare
      • maj 2002
      • 45

      #3
      Håller på att göra en bakgrund med Ecoprim vilket kommer att ge samma täta funktion som BTN (Se:http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=306 för mer info) där jag lägger utblåsen i ena änden av tanken med 0,5 meter mellanrum och olika vinkel. Insuget till pumparna kommer att ligga i motstående ända varefter vattnet får passera bakom bakgrunden och två där liggande filterboxar med matta innan det når pumpboxen. Dessutom kommer jag i insugsändan att ha en overflowbox som tar av vatten till sumpen vilket sedan förs tillbaka i den box där pumparna står.
      Alltså inga bottenfilter eller liknande utan bara filtermatta i karet, blir en typ av stort innerfilter, samt sumpen där jag kommer ha företrädesvis nitratrening genom att först steglufta och slutligen fack med långsamt flöde utan syretillförsel. Räknar med att pumpkapaciteten är avpassat för 1400-1600 liter och även filterna är "overkill" varför jag skall kunna nå noll-läsningar på nitrat/nitrit. Sumpen kommer vara lite av ett experimentarium. Eftersom jag har studerat vattenrening för stora anläggningar tänkte jag testa vissa ideer från verkligheten i akvarieskala.

      Carpe Diem
      Carpe Diem

      Kommentar

      Arbetssätt...