Filterficka - bra för alla storlekar på kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Filterficka - bra för alla storlekar på kar?

    [u]HEJ PÅ ER EXPERTPANELEN![8D]

    Jag har ngr goda vänner som skall starta upp en liten burk. De är helt nya innom akvarestiken och jag skall gudia dem genom ett virvarr av prylar och annat. Jag har en fråga till er.

    Filterfickor där man använder blå filtermatta är ju en otroligt smidig lödning på det som har med filtrering att göra. Det är också ett ganska prisvärt allternativ då en cirkulationspump för ett mindre kar (96l.) inte är särdeles dyr.

    Finns det ngn nackdel att använda detta system i en nybörjarsetup? Tanken är nog att ha lite dvärgciklider och de evanliga nybörjarfirrarna...

    Tacksam för allas synpunkter och funderingar och erfarenheter...

    [u]Mvh.
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag har 8 stycken 80 liters med filterfack. Det är absolut det bästa av vad jag provat på. Nackdelen är kanske att det tar lite mycket plats i ett redan ganska litet kar.

    En annan kanonpraktisk detalj är att man bygger facket så att det är precis så mycket utrymme kvar på karets kortsida som ens favorithåv är bred. Sen är det bara att ösa upp yngel genom att tränga dem åt det hållet.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jag kör filterkammare ner till så små som mina 73-litare. Jag limmar fast skivan cirka 12cm från bakre glaset och skivan går cirka 15-20cm ut i karet om jag kör med 10cm matta.

      Hur jag skall göra med mina 12st 54or har jag inte bestämt ännu, men det lutar åt att trycka ner filtermatta på hela kortsidan faktiskt, med luftfdrivna pvc-rör bakom. Då får de väl bli 50 långa istället för 60. Det är ändå jobbigt med för djupa kar som är så små, och vattenvolymen blir ju så gott som densamma. Möjligtvis bygger jag egna billifilter med mindre filtermatta också, men det verkar nästan jobbigare.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #4
        Jag tycker det låter som en hit. Själv kommer jag nog att göra en sådan här filterhörna i ett 112 liters som jag har stående.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag har gjort filterhörn i mina 105L och är väldigt nöjd med filtreringen. En annan faktor som jag blivit väldigt nöjd med är att yngel har börjat "noppra" på den...och de går över mattan i grupp så det ser väldigt fascinerande ut.

          Vad jag menar med detta är att filtermattan inte bara har kvalitativa filtreringsegenskaper utan stimulerar även yngel till ett naturligt beteende genom att de betar av den från foderbitar som fastnat.

          Filterfickan/kammaren har underlättat rengöringsarbetet enormt genom att jag inte behöver rengöra den på lääääänge...som det ser ut nu behövs den nog inte rengöras detta år.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            En nackdel dock:
            Om du skall ha dvärgciklider så vill dom ha ganska så lite rörelse i vattnet. Att koppla ett filterhuvud till ett strilrör går, men det kan bli ganska så fult.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              tropfrog: Du kan köpa ett powerhead som inte pumpar runt så kraftigt.

              Varför koppla strilrör? Varför fult? Pumphuvudet (powerhead) är ju bakom filterfickan/kammaren...

              Kommentar

              • Danny_C
                Användare
                • april 2003
                • 334

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                Jag har 8 stycken 80 liters med filterfack. Det är absolut det bästa av vad jag provat på. Nackdelen är kanske att det tar lite mycket plats i ett redan ganska litet kar.

                En annan kanonpraktisk detalj är att man bygger facket så att det är precis så mycket utrymme kvar på karets kortsida som ens favorithåv är bred. Sen är det bara att ösa upp yngel genom att tränga dem åt det hållet.

                mvh,
                Mmm det är rejalt smart med att ha så Håven går in där, förbannat praktiskt var det..!
                Testa det... Jag ska det i mitt nästa akvarie.
                /danne

                Kommentar

                • klassisk ära
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 139

                  #9
                  Jag har filterfack i ett akvarium på 25 liter med <Lamprologus> brevis (VF M'toto). Filtermaterialet är mer än 15% av akvariets volym. Ynglen klarar sig mycket bra även om de behöver flyttas ganska snart efter de blivit frisimmande för bättre tillväxt. I skrivande stund är detta mitt favoritakvarium.

                  Mikael

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                    Jag har 8 stycken 80 liters med filterfack. Det är absolut det bästa av vad jag provat på. Nackdelen är kanske att det tar lite mycket plats i ett redan ganska litet kar.

                    En annan kanonpraktisk detalj är att man bygger facket så att det är precis så mycket utrymme kvar på karets kortsida som ens favorithåv är bred. Sen är det bara att ösa upp yngel genom att tränga dem åt det hållet.

                    mvh,
                    [u]HEJ PÅ ER ALLA OCH TACK FÖR BIDRAGEN!

                    Det verkar som om alla är rörande överens om att det här med filterfickor, det är grejor det! Jag tar era råd och erfarenheter med mig och tackar för hjälpe.

                    ps. Fredrik, mår de bra, de små..? ds.

                    [u]Mvh.
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Jodå, de växer och mår fint.

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Ricard
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 476

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                        Jodå, de växer och mår fint.

                        mvh,
                        [:p] Det var skönt att höra! Du, vad duktig du är! Har tryckt ut ngr av dina artiklar om Tropheus (på engelska) och det har varit angenäm läsning... Håller du Troffar nu också? Yrkesfotograf (vilket sannerligen syns på dina bilder!) och akvarist, samt familjefar - hur hinner du!?
                        Har du ngn bra sida där man kan se och jmf de olika sorterna. Det finns ju så otroligt många... Detta är inte rätt tråd men dessa tankar slog mig när jag ändå har dig "på tråden..."

                        [u]Mvh
                        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          #13
                          ps. sov så gott! ds.

                          Mvh

                          Ricard
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Kul att du fått något ut av min "site". Jag hinner tyvärr inte alls med allt det där som du radar upp hela tiden. Det går i vågor, utom familjefar då alltså för det är man ju hela tiden.

                            Nu är vi som sagt långt ifrån trådens ursprungsämne men eftersom det var du som startade den så svarar jag.

                            Tropheus har jag en del även nu. T. moorii "Kala Island", T. sp. red "Lupota" och mina elaka "dubbar". Vad det gäller Tropheus "varianter" så finns en karta här:


                            Den innehåller inte så mycket foto tyvärr och de stora ryska och ungerska listorna har jag slutat länka till eftersom de snor bilder.

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 476

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                              tropfrog: Du kan köpa ett powerhead som inte pumpar runt så kraftigt.

                              Varför koppla strilrör? Varför fult? Pumphuvudet (powerhead) är ju bakom filterfickan/kammaren...
                              [u]Hej igen...
                              Ang. pumphuvuden, har ni tips? Är Eheim Compact ett bra alternativ till små burkar med filetrficka?

                              [u]Mvh.
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...