Minst brutalt sätt att avlia en lidande fisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • april 2002
    • 125

    Minst brutalt sätt att avlia en lidande fisk...

    Hej!
    Igår var jag tvungen att avliva en lidande albinopansarmal som hade problem med simblåsan. Han hade det svårt... Jag såg honnom snurra runt och kämpa för livet. Till sist lade han sig på botten och var jättestressad... Ibland såg man att simblåsan "drog" upp honom till ytan med magen öppåt. Men han kämpade för att kunna stabilisera sig. Han försökte gräva ner sig i gruset och trassla in sig i javamossan för att kunna vila i normal possision. Jag ringde genast till en akvarieaffär och där dom sa att det var simblåsan och att fisken kommer att lida och till slut att dö, och att jag skulle spola ned han i toaletten.
    När man tittade på magen såg man att simblåsan var delad i tre "bubblor".
    Antagligen hände det något när pansarmalen för en tid sedan fastnade lodrätt mellan filtret och bakrunden.
    Efter det hade vi merkt att hans bekfena blev röd och dagen efter sov han och vilade i konstiga possisioner. Men vi trodde att det var "hans sätt" att leva...

    Så igår var jag tvungen att avliva min ällskade pansarmal...
    Jag tog honnom i en burk och la i honnom i frysen eftersom jag hört att fiskar "somnar" lugnt i sådan kall temperatur...

    Och nu till frågan...
    Tror ni att det kan vara sant det med frysen?
    Eller har ni något annat sätt att avliva en fisk utom toaletten och halshöggning???



    MvH Patrik K

    P.K
    MVH Patrik K
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Frysen lär vara okej.
    Kanske brutalt men också effektivt är att lägga den i t.ex. en plastpåse och med en snabb sväng dänga den i en bordsskiva.
    Toaletten är bara bra för redan döda fiskar.

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Detta ämne har diskuterats åtskilliga gånger här på ciklid.se. Om jag inte minns helt fel så tror jag man kom fram till att det bästa/snabbaste/"snällaste" sättet att avliva en fisk är att avlägsna huvudet från kroppen. Antingen med sax eller en vass kniv. Självklart ska detta ske snabbt.

      Mvh
      Björn

      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Mohlin
        Användare
        • maj 2002
        • 139

        #4
        Jag har fått rekommenderat att slænga ner dem i kokande vatten. Det ær ju så man avlivar skaldjur. Men det ær lite obehagligt. Se bara till att inte hælla i før mycket akvarievatten så att temperaturewn på det kokande vattnet sjunker. Jag tror att jag testar det dær med frysen istællet næsta gång.

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Jag gör med akv.fisk som med abborrar
          när man ha fiskat.Knäcker nacken!
          Döden är ögonblickligen!
          Varför krångla till det?
          MVH// Hank

          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Det där med kokande vatten är inte snällt mot fisken. Blir rätt plågsamt. Det som gör att infrysning är bättre är att fiskar är kallblodiga djur och så att säga bara "somnar in" med den metoden.

            Personligen har jag använt mig av metoden med fisken i en påse och ett rejält slag i bordet. Har varit mycket effektivt men jag har iofs. inte avlivat några större fiskar på det sättet.

            //NJ

            Kommentar

            • patrik_k
              Användare
              • april 2002
              • 125

              #7
              Hej Igen!

              Jag stannar nog kvar med fysmetoden.
              Om ni säger att fisken bara somnar in.
              Jag klarar nog inte att vara så brutal...


              P.K
              MVH Patrik K

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                "Vetenskapligt" så är det ok att frysa samt avlägsna huvudet (och liknande) men jag skulle få tvärnej om jag skrev koka som avlivningsmetod i en ansökan dvs. frysa=ok, avlägsna huvudet=troligen bättre.

                Ola

                Ola
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Gep
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 23

                  #9
                  Jag la en diskus i mittuppslaget på en DN och klippte till me gjutjärnspannan snabbare óch dödare kan man knappast bli!

                  Guran

                  Guran
                  Guran

                  Kommentar

                  Arbetssätt...