Så kan det gå...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    Så kan det gå...

    När man gör något under tidspress (en del kallar det stress..) kan det ibland bli bra eller, som i mitt fall, väldigt fel… Det är lite ”dagboks” varning över detta inlägg…så nu vet ni det!

    Efter att slaviskt följt Murphys lag vid uppsättningen av mitt nya 720 (dvs. allt som kan gå fel gör det också, allt viktigt som kan bli försenat blir försenat, alla detaljer som kanske kan bli kanon bra, blir istället ett misslyckande…osv.…osv.

    Hade nu allt klart, vatten var i, filter var inkörda, ledig hela dan och skulle släppa i mina ögonstenar i sitt nya vackra hem…men! I akvariet fanns en Pangea bakgrund, mycket vacker enligt min mening, och passar bra in i min fantasi om rätt biotop tillsammans med dom noga utvalda stenarna…Det var bara det att i min iver att dölja genomströmningshålen för filter insugen bakom bakgrunden hade jag gjort dom hålen i bakgrunden för små! Resultatet blev ett enorm, vad ska man kalla det, undersug?, med brist på vatten bakom bakgrunden som resultat när båda filtren kopplades på! Det i sin tur resulterade i att doppvärmaren inte täcktes tillräckligt av vatten och därför inte kunde sitta kvar på sin, i min jakt på utrymme, millimeterinpassade plats… Vad värre var att det ena filtrets insug, som av samma platsbesparande orsak, satt högt upp bakom bakgrunden, sög luft istället för vatten. Hänger ni med?

    Aj, aj, aj! Fiskarna var i, doppvärmaren kunde inte kopplas på, filtrerna fick strypas till en bråkdel av sin effekt vilket inte ger mycket cirkulation… Så kan det bara inte vara under en längre tid! Får då den ”genialiska” iden till snabblösning på problemet att koppla en cirkulationspump som skyfflar vatten från framsidan av bakgrunden till baksidan…och det funkar! Som tillfällig lösning alltså.

    Sensmoral: Monterar du en bakgrund, gör hålen till baksidan stora! Mycket större än insuget på filtret du ska ha!

    Fiskarna ser i alla fall ut att ha blivit glada för det utökade utrymmet och inredningen och allt med det, ser riktigt, riktigt bra ut. Ja, bortsett då från en cirkulationspump med vidhängande grön slang i vänstra hörnet…
  • Hult
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    #2
    Ibland går det så tokigt :]Men det brukar ordna sig i finalen :]
    OBS, alla kan ha fel ;]

    240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
    110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
    70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
    40L: Ca 50 Palettyngel

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Been there, done that...

      Du är inte ensam

      Kommentar

      • Fiskar.nu
        Användare
        • september 2003
        • 442

        #4
        ok ok, Jag vill veta hur eran fisk beteer sig när man tänder på lampan (akvarie beslyningen) Blir dom rädda och simmar iväg till nån grotta och gömmer sig där typ 1 minut och sen kommer ut? Dom verkar bli stressiga och rädda när jag tänder på beslyningen och sen sticker dom och gömmer sig... tar brukar ta mellan 30 sek - 1 min innan dom kommer fram igen. ska det vara så eller hur ska man göra.
        375 liter till L-malar

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          So:
          det är lätt att underskatta den mängd vatten som pumpen faktiskt flyttar, samtidigt som man överskattar mängden vatten som självmant rinner tillbaka. Jag tror detta är ett klassiskt misstag, fick själv borra några extra hål när det ursprungliga insuget blev för tilltäppt.

          Fiskar.nu:
          Ofta kan omställningen mellan mörkt och ljust gå alldeles för snabbt om man t.ex. inte får in ljus i rummet på annat sätt. Tänder man tidigt på morgonen så här års är det ju fortfarande mörkt ute.

          Fiskarna behöver lite tid på sig att vakna, jag gissar att de reagerar ungefär som vi människor om vi ligger och sover i ett mörk rum när någon drar på ett gäng strålkastare.
          David

          Kommentar

          • Fiskar.nu
            Användare
            • september 2003
            • 442

            #6
            Reagerar dina fiskar på samma sätt som mina? ungefär...
            375 liter till L-malar

            Kommentar

            • So
              NCS Medlem
              • augusti 2003
              • 177

              #7
              Tack allesammans för era inlägg. Det känns ju lite bättre att veta att man inte är ensam om att gjort detta misstag. Eftersom akvariet trots allt fungerar får det vänta någon vecka med att fixa större hål. Både fiskar och jag behöver lite lugn och ro efter allt strul...

              Kommentar

              Arbetssätt...