Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjen

    Filter

    Hej jag har återupptagit mitt gamla malawiciklider och köpt ett komplett 250 l akvarium. Fick dock inte med några fiskar.
    Fick däremot med en ny filteranordning som jag inte provat förut. Han som jag köpte akvariet av hade använt det.
    Det är en stor mörkbrun svamp som står på botten på akvariet med ett hål rakt igenom där man sticker in ett sugrör som är fäst i filtermotorns runda insug.
    jag fick till ett plastfodral där man har filtermaterial innestlutet i fodralet där pumpen sitter ovanför det vanligaste. en det använder jag inte.
    Är det någon som använder något liknande system här?
    jag har sett att på akvarieaffärer använder man liknande filtermaterial.
    Det fungerar som ett vanligt innerfilter fast skillnaden är att filtermaterialet (svampen) är mycket större och tjockare. Men Pumpen på ovansidan, men det är inget plasthölje runt svampen med hål i där vattnet sugs in.
    Han jag köpte det var sa att det fungerar som ett biologiskt filter då.
    mvh björn
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det du har, av det jag läser, är en "Powerhead" som det anslutits ett PVC rör som går igenom en filterdel (oftast den välkända blå filtermattan PPI 10). Detta är ett väl fungerande filter, men enligt mig endast ett komplement till t ex en ytterligare likadan på andra sidan akvariet eller ett ytterfilter. Filtermattan blir ganska snabbt brun trots att den från början är klarblå.

    Denna typ av filtrering är ganska vanligt förekommande och används flitigt av både Malawi- och Tanganyikaägare.

    Jag försökte hitta en bild att länka till angående detta, men lyckades inte finna något...än.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Den typen av filter har jag i flera stora kar och det fungerar väldigt bra som ensamt filter. Såhär tillverkar jag mina:


      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4


        ...här kanske....
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • rytter
          Användare
          • juli 2003
          • 51

          #5
          Bild från zoopet.

          Fisk bygger muskler !

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Fredrik_H:

            citaten typen av filter har jag i flera stora kar och det fungerar väldigt bra som ensamt filter.
            Hur stor kapacitet har du på "Powerheaden"?. Hur stor filterdel? ...till akvariestorleken?

            *Man lär sig något nytt varje dag*

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Filterbitar, typ trekanten på bilderna i min artikel, har jag tre stycken igång just nu. Två i 250 kar och en i en 375:a. I 250 karen har jag powerhead på 1000L/h och i 375 på ca 2000L/h. På mina större kar, 540 och 720 har jag istället byggt filterfack som jag upplever som aningen effektivare.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              Arbetssätt...