Omlimning av akvarium och hemförsäkring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hanna
    Användare
    • april 2002
    • 118

    Omlimning av akvarium och hemförsäkring

    Det har varit flera inlägg nyligen om att silicona om akvarium, och det fick mig att räkna efter och inse att mitt 75 l yngelakvarium faktiskt varit igång i 19 år utan att jag limmat om det. Fogarna är fortfarande ganska mjuka, men jag ser att det så smått börjat krypa in alger bakom fogen.

    Frågan är nu om jag ska våga limma om det själv, eller om jag ska kosta på mig att lämna in det någonstans. Det känns som att det skulle vara kul att prova själv, och eftersom det är ett så litet kar det rör sig om kan det kanske vara bra övning för ev framtida behov att fixa större kar själv. Men vad säger försäkringsbolagen om hemmabyggen och -omlimningar? Ersätter de vattenskador på samma sätt? Finns här någon som vet vad som gäller?

    Tack på förhand. /Hanna
    Mvh Hanna
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #2
    19 låter väldigt gammal, min är bara 2 år och fundera på att limma om, ska man göra det eller...
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag har haft akvarier igång i mer än 19 år utan att limma om... Jag har sett rådet var tionede år. Fiskar.nu: du behöver definitivt inte fundera på att limma om.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Fiskar.nu
        Användare
        • september 2003
        • 442

        #4
        ok sjyst, då slipper jag tänka på den saken.
        375 liter till L-malar

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:Men vad säger försäkringsbolagen om hemmabyggen och -omlimningar? Ersätter de vattenskador på samma sätt? Finns här någon som vet vad som gäller?
          Jag tror inte att det är någon skilnad så länge som du inte varit uppenbart oaktsam men den här typen av frågor bör du ställa direkt till ditt föräkringsbolag.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Angående försäkringsfrågan så kollade jag med IF som jag har så sent som för 10 minuter sedan. Man måste vanligtvis ha med en otursförsäkring för att täcka skador på akvarium, och för att täcka de skador som kan uppkomma på rummet i övrigt efter ett stort vattenutsläpp på golvet. Detta var som sagt enbart villkoren för IF, men jag antar att dom är någorlunda lika överallt.
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Själv har jag alla extra-drulle-plus-varianter som går att få på en hemförsäkring hos Länsförsäkringar. Jag är fortfarande alltid lite skeptisk till försäkringsbolag, så jag skall en vacker dag be dem komma och ta en titt för säkerhets skull. Det finns ett antal liter i huset så jag vill verkligen ha svart på vitt att allt täcks vid ev skada.

              Tony Englund

              Kommentar

              • hanna
                Användare
                • april 2002
                • 118

                #8
                Min försäkring ska täcka vattenskador och (oftast) även skador på akvariet, men det kanske är skillnad på vad som täcks när de ska sälja en försäkring och när de ska betala ut pengar...
                Mvh Hanna

                Kommentar

                • Kjell K
                  Användare
                  • april 2002
                  • 128

                  #9
                  Det finns en bra sida på Zoopet som handlar om vad de olika försäkringsbolagen har för regler. Generellt sett verkar vattenskador orsakade av akvarier ingå i de flesta försäkringsbolags grundskydd. Detta gäller för skador som uppstår genom olyckor. Om man klantar sig och försäkringsbolaget anser att man borde ha kunnat undvika skadan genom att använda huvudet till annat än att ha mössan på, så måste man dock (som vanligt) ha någon form av drulleförsäkring:



                  Observera att det inte finns någon uppgift om när frågorna ställdes till bolagen. Den som vill vara 100%-igt säker får nog kolla upp vad som gäller just den här veckan (de rackarna är förtvivlat snabba på att förändra villkoren numera). Akvarier och de skador de orsakar är ju dock inte någon nyhet och jag minns att försäkringsvillkoren var likartade i början av 80-talet då jag gorde en rejäl koll.

                  Kommentar

                  • Trigger
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 34

                    #10
                    Jag har en 375:a som jag köpte när jag var elva år(!) 1980. Det var inte helt nytt då heller, kanske ett par år gammalt, men jag har aldrig reflekterat över att det skulle behöva limmas om trots alla år det summerar till. Lite alger bakom silikonkanternas yttre delar känns inte alarmerande tycker jag; det har jag haft på många kar utan minsta läckproblem.

                    Iofs står 375:an hos mina föräldrar nu så det är ju inte mitt problem för tillfället...

                    /Mats
                    ___________________
                    * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
                    - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
                    - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
                    - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
                    - Copadichromis Azureus (1+1)
                    - Ancistrus sp (1+1)

                    Kommentar

                    • hanna
                      Användare
                      • april 2002
                      • 118

                      #11
                      Tack för era svar.

                      Kjell K: Jag tittade på just den (mycket bra) sidan när jag skulle välja försäkringsbolag för ett par år sedan. Att jag inte förlitar mig på de uppgifterna beror på att man, precis som du säger, inte kan veta hur aktuella de är. Dessutom så tyckte jag att de flesta svar var väldigt oprecisa när det gällde hemmabygge. De skulle bestämma om (de tyckte) det var felkonstruerat osv.

                      Visst ska jag kolla med mitt försäkringsbolag vad som gäller när det är dags att limma om, men jag undrade ändå om forumets erfarenhet när det gäller försäkringsbolag och hemmabyggen. Försäkringsbolag kan man ju alltid byta om det skulle behövas. :-) Det börjar ändå bli dags att samla alla försäkringar i samma bolag.

                      Det låter som att ni inte tycker att det är någon brådska att limma om ett gammalt akvarium där det _börjar_ krypa in alger bakom fogen? Kanske avvaktar jag ett tag och nöjer mig med att hålla noggrann koll på vad som händer med siliconet.
                      Mvh Hanna

                      Kommentar

                      Arbetssätt...