Sand och stora ciklider...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Sand och stora ciklider...

    Är det någon som har erfarenhet av att ha sand i ett kar med stora ciklider?
    Jag har länge funderat på att byta till sand i karet där jag har jaguarciklider men tvekar lite eftersom jag inte vet hur det kommer att fungera...
    Är det lätt att vattnet blir grumligt om de stökar omking eller slår med fenorna osv?
    Måste man ha förfilter till ytterfiltrena så att det inte kommer in sand i filtrena?

    Ni som har erfarenhet av sand i ett akvarium med fiskar i storleken 20cm och uppåt kan väl berätta lite om era erfarenhet.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #2
    dom där småsand korn åker lätt in i filtren..
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Ajdå det var det jag var rädd för... Blir vattnet grumligt också?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Fredrik!

        Jag håller på att sätta igång mitt nya 350L nu.
        Ska ha sand i.
        Mina jaggor kommer gå där tills jag får sålt dom (dom är för stora för mina kar nu )sedan ska mitt Blåciklidpar gå där med lite Tuppar.

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          FI: definiera "sand"... menar du strandsand eller typ som mitt råda 0,3-0,5 (typ)
          fish r friend

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Jag menar strandsand eller "fågelsand"
            Min är lite lätt ljusbrun verkligen skit fin!

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #7
              Om du ska ha fågelsand, se till att det bara är sand och inte en massa annat skit i den. Fågelsand brukar ju även innehålla snäckskal, kol och olika kemikalier/örter för att det ska lukta lite gott. (Anis, citron etc..)

              Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av orm

                FI: definiera "sand"... menar du strandsand eller typ som mitt råda 0,3-0,5 (typ)
                Jag har sand sedan jag hade igång sebraciklidkaret men jag vet tyvärr inte vilken kornstorlek det är, det är ganska fin(småkorning) sand i alla fall. Till sebrorna så gick det bra men de var ju små jämfört med jaggorna, det är främst det där med filtret och grumligheten som jag oroar mig för.
                Hur stora är dina trimacs, visst har du sand i deras kar? Hur fungerar det?

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  jo jag har fint grus / sand i alla mina kar (med grävande ciklider) liksom har man inte microskopiskt små korn som typ damm så är det ingen fara. Se till att ha insuger en bit över sanden, sen om jaggorna skyfflar upp en hög stor nog att nå upp till insuget så ja då ligger det lite sand i bottnen på ditt ytterfilter nästa gång du rengör.

                  Trimacsen är ganska små men de skyfflar sand i mitten av karet, samma sak med sajicorna. Däremot hadde ja ett ganska stort par chokladciklider som skyfflade sand precis vid insuget, gick bra ändå de lyckades inte riktigt täcka insuget med sand.

                  kolla här åsså, jaggorna hadde skyfflat en grop rätt nära insuget, ser du ganska bra kornstorlek på mitt grus/sand med.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    orm: Du har nog lite grövre sand än den jag har. Här är en bild på det alginvaderade sebraciklidkaret, sanden kanske är i finaste laget för jaggor eller?


                    Jag måste ju ändå köpa mer sand så jag skulle kunna välja någon storlek som är aningen större och blanda ut min finkorninga sand. Vilken storlek rekommenderar du?

                    MVH Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Jag kör med biltema 0,3-1,0 mm (de där 1 mm är nog inte många!), och den verkar ha så hög densitet att den inte ens åker in i slamhäverten. Det som hamnar i filtret är nog minimalt. När Geophagus gräver runt så sjunker det direkt, blir inga "dammmoln".
                      Anders L

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Tack anli för tipset, det där lät lovande. Eventuellt så satsar jag på ännu grövre sand bara för säkerhets skull, som det är nu så flyger t.o.m gruset omkring då hanen slår med fenorna och uppvaktar honan.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Kalejdoskop

                          #13
                          Jag vet inte om Chrillo(min sambo) berättat om det förut, men vi har ju sand till våra jaggor.. dock lite grövre, inte så finkornig som du hade till sebracikliderna(skulle förmodligen bli rätt grumligt som du sa), ca 1 mm korn skulle jag gissa, kommer inte ihåg nu... det rekommenderas iallafall, har funkat jättebra med jaggarna! dom gräver och möblerar om akvariet som vanligt...

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Kanon, tack så mycket för hjälpen, då är det bara att skaffa lite grövre sand och sätta igång då.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Gimpan
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 183

                              #15
                              Har biltemas sand till 20cm påfåglar och det funkar bra. Men mitt kar e då 67 högt och filtreringen befinner sig ungefär 15-20 cm över botten som har ett lager på 5-8cm sand. Visst yr det lite ibland men min sand har ännu inte orsakat nån skada på filtret(kört i 1 år).
                              Mvh
                              JimmY CasH

                              En "Viktoria" tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...