Måttbeställt akvarium !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    #16
    Jag frågade tidigare om varför du hade valt just 200*40*40,Calle.Varför jag undrade var för att jag själv har tänkt att göra något liknande bara de att jag ska göra mitt 200*60*40 i stället.Och det är för att,som några andra här är inne på,att det blir väldigt trångt när inredning och bakgrund är på plats.Men det finns kanske en anledning till varför du inte vill göra det djupare,platsbrist kanske?
    mvh Stefan

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #17
      Tja !
      Du har nog rätt där Björne! Kanske bättre att satsa på ett djupare kar som tex stiffe hade tänkt att göra. Tänkte inte riktigt på hur stora BTN modulerna är igentligen. Det blir tajt som fasen. Får väl tänka om lite. Kanske bättre att satsa på ett 720 eller 600 liters kanske.

      Tack för alla fina svar.

      MVH
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • peter
        Användare
        • augusti 2002
        • 161

        #18
        jag har ett akvarium som är 60cm djupt som jag tänkte sätt btn moduler
        i men när jag såg modulerna avstod jag det borde bli för trångt.
        men gör någon eller har och det.och är bra eller blir bra så medela järna.peter

        Kommentar

        • Fiskar.nu
          Användare
          • september 2003
          • 442

          #19
          720 är skit långt! jobbigt att gå upp på trappan.... och det är rätt tungt också...
          375 liter till L-malar

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #20
            Tänk på att bredden inte påverkar glastjockleken i samma utsräckning som höjden, därför blir det inget tjockare glas bara för att du väljer ett djup på 50-60cm som jag skulle rekommedera eftersom att BTN tar upp minst en dm av utrymmet å det blir snålt med plast åt dina troffar annars.

            Med ett djup på 60cm istället för 40 öker du glasåtgången med ung 0,6m2 om jag räknat rätt det är ju ingenting om man räknar med att en frontruta är på 0,8m2 men med ett djup på 60 så komme du att bli över 3gg så glad när du är färdig<-- egna empiriska studier...

            tänk på det!
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Fiskar.nu
              Användare
              • september 2003
              • 442

              #21
              ju högre sidorna är så tjockare glas behöver man, jag gick till akvarie butiken.
              375 liter till L-malar

              Kommentar

              • Micke H
                NCS Medlem
                • oktober 2003
                • 144

                #22
                Här en rekommendation av glastjocklek...

                Glastjockleken är oerhört viktig för styrkan i akvariet. Vilken glastjocklek man skall välja är främst beroende på vilken höjd akvariet har. Längd och bredd på akvariet är inte så viktigt under förutsättning att man limmat tillräckligt med stag.
                Följande glastjocklekar rekommenderas:
                höjd 30 cm – min. 4 mm,
                höjd 40 cm – min. 6 mm,
                höjd 50 cm – min. 8 mm,
                höjd 60 cm – min. 10 mm
                höjd 70 cm – min. 12 mm
                Man skall också komma ihåg att glasrutornas alla sidor måste vara slipade eftersom det ger ett starkare glas.

                Det är ett utdrag ur en artikel på Zoopet
                540 liter +222 +222 +100

                Kommentar

                Arbetssätt...