Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisherman
    Användare
    • april 2002
    • 53

    Räkmix

    Köpte för några dagar sedan räkmix av en sort jag aldrig tidigare köpt.
    Tillverkare är inte nämnd på påsen. Den har gula fält sen står det räkmix på tvären tror jag.
    Påsen slängde jag första dagen då det är så besvärligt att öppna och försluta dessa trånga påsar.
    Fodret är grönt, mest ärtor tror jag och smular sönder så grymt i vattnet, så att det skulle passa att mata nykläckta yngel.
    Kan det vara "fabrikationsfel"?
    Jag brukar annars köpa den mixen som är röd och den är lite seg och håller ihop i vattnet.Och den är väldigt bra.
    Är det nån mer som ar råkat ut för detta räkmix problem?

    Hälsar Fisherman
    Räkmix gör jag inte själv då tycker det är alldeles för "bökigt"

    mvh
    Fisherman
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Tillverkaren har nog tagit i för mycket ärtor, för stor mängd av ärtor så smular det oftast !! Om tillverkaren andvänt sig av gelatin eller liknade så skulle den nog inte smula så ! En anna teori är att tillverkaren mixat räkmixen för länge, det hände mig en gång att jag råkade mixa för länge vilket resulterade i att räkmixen smulade sönder o passade hellre som mat till yngel som du säger....

    Varför inte göra din egna mix ? Då vet du vad som är i den å så lär du dig att tillaga den själv, och om inte annat så är det mer ekonomiskt !

    Kör gärna med mitt recept om du vill

    1kg Räkor med skall
    200-400g hackad fryst spenat
    300g ärtor
    400g Torksfile eller annan vitfisk
    1-2 rivna och mixade morötter
    (ev. gelatin eller agar-agar (15-20ml)

    Annan mat som du kan ge dina fiskar är Brysselkål, Broccoli, uptinade ärtor som du skalat av eller tryckt ur själva ärtorna ur skalet....Mina fiskar är som galna i Brysselkål o ärtor.....

    MVH
    Daniel


    Kommentar

    • Fisherman
      Användare
      • april 2002
      • 53

      #3
      Ja tack för receptet, ska väl försöka att mixa ihop dettavid tillfälle.
      Matar annars fiskarna med räkor , egenfångad mysis och mygglarver av olika valörer och när vi äter fisk så får de sin del av fisken.
      Ibland så får dom myrägg.Det är smaskens.

      Mina små prinsessyngel gillar den där gröna räkmixen. Behöver nog inte ge dom artemia.

      Hälsar Fisherman

      mvh
      Fisherman

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Har man inte väldigt många fiskar att mata kan det kanske vara en god idé att göra lite mindre satser så den blir liggande så kort tid som möjligt i frysen.

        Kommentar

        Arbetssätt...