Venustus helt utan balans?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Venustus helt utan balans?!

    Är det någon som har några idéer om vad som kan ha drabbat min venustushane? Han har helt tappat balanssinnet, simmar i vilken riktning som helst, ibland uppochner. Det verkar även som att han har svårt att fokusera (inte så konstigt kansk), ögonen kikar åt alla håll etc. Inga yttre tecken på sjukdom och han kvicknar till vid matdags och äter precis som vanligt. Någon halvtimma efter maten återgår han till sina konster. Detta har pågått i 2 dygn och ingen bättring eller försämring syns.

    Tony Englund
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #2
    kanske blind.. man vet aldrigt
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Jag har haft samma problem med en golden, det var simblåsan och tyvärr dg han några dagar senare. Hoppas att din fisk klarar sig och blir frik, annars så är det nog bättre att den går upp i fiskhimmelen.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag är tveksam till att det är simblåsan som spökar då han står på rätt köl när han äter. Detta utan att flaxa med fenorna.

        Fiskar.nu, mycket intressant svar. Får ge honom en blindkäpp.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          "Inälvsparasiter" kan ge de där symptomen men fiskarna dör fort. Det låter som att balanssinnet slagits ut på något vis.

          Ang. blindhet: Jag hade en gång en hantelciklidhona som började bete sig så. Hon repade sig mer och mer när det gällde balansen men betedde sig mycket konstigt. T ex åt hon bara mat från botten och maten var tvungen att lukta mycket (musslor). Till slut förstod jag att hon var blind på båda ögonen. Orsaken måste ha varit någon form av hjärnskada. Jag har inte sett det innan eller efteråt eller hört talas om någon som råkat ut för det.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Kan inälvsparasiter dyka upp spontant och/eller kan de ligga latent hos fisken? Till saken hör att samtliga mina venustus trillat av pinnen, en efter en med några månaders mellanrum. Det par jag har kvar är de enda kvarstående av ett tio-tal jag hade från början. Deras dödsorsak har i samtliga fall sett ut som klassiskt bukvattensot, men eftersom det tagit såpass lång tid mellan dödsfallen har jag inte viljat tro på buken. Pjuuh, kanske dags att utbilda sig lite mer i sjukdoms- och parasitfrågor :/

            Tony Englund

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Jag vågar inte uttala mig i den frågan. "Traditionellt" så skylls det på parasiter men jag vet inte om det finns någon sanning bakom det.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...