Algmedel-fiskarna dog nästan..hjälp önskas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • juli 2003
    • 69

    Algmedel-fiskarna dog nästan..hjälp önskas.

    Hej alla.

    Har ett 112L med cupido ciklider och pristella tetror, 2 anictrus mm
    Sedan i sommras har jag haft problem med alger i detta akvarium och provat på en del saker men det har inte fungerat.

    (Timern gick sönder så belysningen var på över en vecka)

    Jag köpte Vitakraft alg stop och doserade enl bruksanvisningen, det resulterade i att efter ett par h så var alla fiskarna uppe i ena hörnet och flämtade efer luft och ett par låg och flämtade på en sten..
    efter ett snabbt vattenbyte på 50% så repade sig fiskarna.

    Vad skall jag göra. alla tipps är välkommna
    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    #2
    I ett så pass litet kar så är det väl inga problem att tömma det och göra rent allt och sedan börja om från början.


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Så talar erfarenheten
      Vad gör man om det fortsätter och man börjar tröttna och vad skall man säga när man provat ett algmedel och det blir bra efter en enda behandling ?
      Jag hade också problem en period men hade fått ett preparat som funkade utmärkt för mig.
      Vet dock en person i föreningen jag är med i som också provat ett preparat.
      Visst, algerna försvann men det gjorde alla växterna med (osäker på om hon hade några fiskar i karet vid behandlingen).

      Kommentar

      • Juanito
        Användare
        • maj 2002
        • 180

        #4
        Jag skulle inte använda algmedel utan istället ha snabb växande växter. Till små akvareier gärna någon låg växt som breder ut sig snabb. Annars kan akvariet översvämmas av växt. Och sen nån algätande fisk.
        juanito

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #5
          Jo, men om belysningen har varit på i en vecka så har man troligen en alginvasion utan dess like. Starta om med rena grejor kanske gör att man inte får några mer alger, får man det så får man väl använda andra metoder. Men i detta fall tror jag att det är smartast att starta om karet och sedan göra något åt orsaker till alger, kanske mata mindre eller använda snabbväxande växter.


          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Personligen försöker jag undvika dylika preparat i mitt akvarium, algproblem får man bukt på genom att ha balans i akvariet.

            Några dagar med släkt belysning och mörka filtar över akvariet hade tagit bort en stor del av problemen med algerna.

            Att tänkta på är att fiskarna antagligen blivit försvagade av att belysningan varit på dygnet runt och sedan fått en dos obehagliga kemikalier i vattnet...

            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • mikael33
              Användare
              • juli 2003
              • 69

              #7
              Hallå alla

              Tack för svaren

              Det var i sommras som detta hände med timern.

              Jag har tagit ur alla stenar rengjort dem. bytt ut alla växter (har vallisneria)Skarpat alla rutor, rengjort sanden (sugit rent den).

              Det blev bättre ett tag sedan kom de tillbaka.

              Har en eheim 2213 (lite stort men bättre det tyckte jag).
              2 dagsljus rör (borde inte vara för ljust med dem) akvariet står ej i direkt dags ljus.

              Får kanske köpa ett nytt kar till dem i förtid (tänkte göra det i vår efter som de ej är fullvuxna änu).

              Mikael


              Mikael O
              450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

              112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

              Kommentar

              • mikael33
                Användare
                • juli 2003
                • 69

                #8
                Glömde skriva att värdena i akvariumet är bra. inget mysko där vad jag kan se..

                Mikael
                Mikael O
                450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Hej
                  Utan att gå ned mig djupare i kemikärret så tänker jag att kanske det var de dödade algerna som ledde till syrebrist i Ditt akvarium, och eventuellt inte kemikalien.

                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • mikael33
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 69

                    #10
                    Hej igen och tack för svaren.

                    Åker och köper ett störe kar och lite ny inredning, samt växter.

                    Så får jag göra rent allt än en gång i det mindre, så skall det nog lösa sig.

                    /Mikael
                    Mikael O
                    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                    Kommentar

                    • David Johansson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 581

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Mikael W

                      Hej
                      Utan att gå ned mig djupare i kemikärret så tänker jag att kanske det var de dödade algerna som ledde till syrebrist i Ditt akvarium, och eventuellt inte kemikalien.
                      Detta tror jag är en rimlig förklaring, nedbrytningsprocesser kräver syre och oavsett om det är alger, bakterier, växtdelar eller mat som skall brytas ned så kan stora mängder ge syrebrist.
                      David

                      Kommentar

                      Arbetssätt...