Bruten linje + knöl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin

    Bruten linje + knöl?

    En av mina Mel. maingano mår ej bra..

    Den verkar äta normalt, men är ändå tom i magen dvs den verkar inte få ner nåt i magen även om den är pigg vid matning och tar bitar. Ryggen på den är också 'bruten', eller hur man ska förklara det. Den är inte rak utan på mitten ungefär så böjs linjen av nedåt. Sedan en-två dagar har den även fått en liten knöl på ena sidan av ryggen, där linjen bryter av.

    Vad kan det vara och hur ska jag medicinera?

    Jag kan ju gissa på någon inälvsparasit, men vilken? Kanske man ska prova aqua furan igen?

    Ingen av de andra verkar ha blivit smittade, vad jag märkt av än, utan de är pigga och lagom tjocka...

    Tacksam för svar
    Karin



  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Detta är ett ganska vanligt symtom hos Malawiciklider som jag inte tror beror på parasiter. "Vinkelhaks"-symtomet kan dels drabba honor som inte hinner äta upp sig mellan kullarna. Det händer också ofta äldre fiskar helt plötsligt börjar magra av, detta är särkskilt vanligt hos Lab. caeruleus men drabbar även andra arter. Det brukar vara svårt att göra något åt problemet, drabbade fiskar lever och ser i övrigt ut att må bra innan de plötsligt dör. Det är inte någon risk att andra fiskar smittas.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Karin

      #3
      Jo, har fått det svaret på ett annat forum också, men saken är den att fisken är relativt ung, ca ett halvår, och har aldrig tuggat. Innan den blev sjuk var den heller inte mer 'mobbad' (av den störste)än de andra fiskarna, däremot har den ju nu blivit ett 'uppskattat' mobbingsoffer... så, tyvärr lär den nog dö av stress, av en eller annan orsak.

      tack
      /Karin

      Kommentar

      Arbetssätt...