Moduler i frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Moduler i frigolit?

    Hej!
    Är det någon som provat att bygga bakgrundsmoduler av frigolit? Håller själv på att bygga en heltäckande bakgrund till ett nytt akvarium och eftersom det blev en del bitar kvar av frigoliten tänkte jag försöka göra moduler av dessa. Nu är ju bara frågan om det kommer att sitta kvar? Kontaktytan blir ju ganska liten i förhållande till lyftkraften. Nåja, om inte annat så får jag ju helt enkelt vänta och se om det funkar eller inte.. =)

    mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    #2
    Ta en titt här:



    Finns mycket matnyttigt och lite ideer om just det du undrar också.

    Carpe Diem
    Carpe Diem

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Finns det några för- och nackdelar att använda cement istället för husfix? Cementen är väl tyngre antar jag, men det är kanske inte så dumt eftersom frigoliten har stor lyftkraft. Skillnader i hållfasthet och dylikt?

      Hur tjockt lager husfix/cement bör man ha på frigoliten? Hae en öppnad paket husfix hemma, men den räckte bara till ett tunt lager. Räcker det om man målar och lackar utanpå?

      Många frågor, men man vill ju inte ta dö på djuren på grund av sin egen okunnighet..

      Mvh
      Björn

      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Fredrik
        Användare
        • maj 2002
        • 52

        #4
        Hej!
        Jag har provat att bygga friggomoduler till ett 100-liters kar för inte så länge sedan, ville ha moduler för att ta så lite vatten som möjligt från fiskarna. Det gick jättebra, använde själv husfix men jag tror inte det spelar nån roll vilket man har, det är mest det estetiska som spelar in (grovkornigheten på fixet/cementen). Jag tog ett relativt tjockt lager med fix, för att slippa frigolitens knottror, men det är också viktigt att inte ta för tjockt då försvinner ju strukturen. Jag tror inte att fixets tyngd påverkade frigolitens lyftkraft speciellt, det viktiga är att ha stora kontaktytor och riklikt men silikon.

        //Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...