Svamp?!? Snälla hjälp mig fort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lotta791

    Svamp?!? Snälla hjälp mig fort!

    Jag har ett 350 liters akvarium, inga konstigheter endast sten och några mangrove rötter. Där bor 3 st påfågelsciklider (Oscar´s) och 4 st red devils. Jag har haft problem med svamp tidigare och botat det med ektozon salt. Men nu har det hänt något konstigt.... De fyra red devils var tidigare fem men härom dagen dog en. Han hade vita prickar mestadels på huvudet och fenorna. Vita prickar som inte är luddiga utan fast och utstående. Nu har även de andra red devils blivit angripna. Har provat med ektozon och vatten byte men det hjälper inte. Här kommer det konstiga i det hela! Det är inget fel på någon av påfåglarna!?!? Alla fiskar är pigga och äter som de borde. Och så ska jag tillägga att luktar vattnet väldigt unket....
    Snälla hjälp mig fort!!! Jag vet inte vad jag skall göra...

    Tack på förhand/ Lotta
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    1. Hur stora är prickarna? Om de är bråkdelar av en mm så lär det vara vita prick. Det botas enkelt med medecin mot vita prick. du bör även ha salt i vattnet men det verkar du ju ha (ectozon).

    2. Akvariet är aldeles för litet för fiskarna när det gäller revir od. men det är även för litet för fiskmängden. Du bör i det här läget byta 1/3 varannan dag samt filtrera väl, annars får du nog räkna med fler plötsliga dödsfall. Nu skriver du inte hur stora de är, jag utgår från att de är mer än 1 dm. Båda blir över 30 cm.

    3. På sikt kommer inte kombinationen av red devil och påfågel vara så lyckad. Påfåglarna kommer till korta. Du bör på sikt skaffa ett akvarium på ca 2 m längd för att hålla dylika kombinationer dessutom.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      För det första tycker jag du ska skaffa ett större akvarium till dessa fiskar (om det inte är yngel)..

      Men för att få bort prickar så kan du testa att höja tempen ett par grader..funkar inte det så funkar malakitgrönt har jag hört jag vet dock inte vad det är och har heller inte prövat det...Luktar vattnet mycket illa ?? hmm hur ofta bytter du vatten o.s.v ??

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Bra! Är det vita prick? Det är en mycket farlig men lättbotad sjukdom. Medecinen i affärerna är mycket effektiva. Malakitgrönt är den verksamma substansen i alla. Vissa har metylenblått mot följdsjukdommar och för att göra dem mer bredverkande.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Lotta791

          #5
          Men är det metylenblått jag skall använda? Varför har inte Oscar´s några prickar då?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Nej du ska köpa medecin mot [u]vita prick i en akvarieaffär. Varför Oscarn inte har vita prick spelar ingen roll just nu. Mer slem eller något sådant eller så mår de bättre. Oftast angrips bara ett fåtal i första vågen, alla i andra, och då börjar fiskarna dö. I tredje vågen slås det mesta ut om man inte gör något. Vattenbyten, salt och höjd temperatur räcker ibland, men eftersom medesinen är så effektiv så finns det ingen orsak att låta bli. Om du inte vill hälla i en massa onödigt (dvs. metylenblått) så köp en medesin som är så smal som möjligt dvs. som endast går mot vita prick. Fråga i affären.

            Sammanfattning
            Vet du om det är vita prick? Är svaret Ja, så ska du köpa och medecinera [u]idag!
            Är svaret Nej så får du ta reda på om det är det. Bry dig inte om oscarn, de är helt ovidkommande.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...