Hjälp, vilken pump ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maestro

    Hjälp, vilken pump ?

    Hej !

    Jag har en gammal fluva 403 som sjunger på sista versen, inner filtret tänkte jag också byta. Har nu ställt in siktet på Eheim eftersom jag vill ha kvalité och är bered att betala för kvalité. Jag har ett 510 l Malawi akvarium med ca 40 ciklider. De jag (som är relativt ny med akvarium) har lyckats läst mig till och funderar på är:

    Innerfilter Eheim 2252

    Sedan har ja två val på ytter filter:
    Eheim 2028 proffesional II ytterfilter
    eller
    Eheim 2250 ytterfilter.

    Vilket ytterfilter bör jag välja till mitt akvarium? För resp. nackdelar med resp. filter? Är kombinationen av filterna passande ?

    En följd fråga till allt detta blir ju nu vad behöver jag köpa till dessa filter? Bör man ha en diffusor till 2252 ? Filter material ? Hur vet jag vad ja ska ha för filter material ( vet ju inte ens hur pumpen är upp byggd) ? Dubbelkran till ytterfilteret verkar ju passande ? Alla åsikter och förslag är välkomna ! De handlar ju trotts allt om en bra sudd pengar så man vill ju att de blir rätt från början !

    Tack på förhand för alla svar !

    //Mattias
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Jag har 2260:an samt 3 st. 2252r, 2260:an och 2250:an är i princip samma filter. Nackdelen med dessa är att dom är struliga att rengöra men och andra sida har dom så stor filterkapacitet att rengörningen endast behövs 1-3 ggr/år. 2252r får man rengöra ca. 1 ggr/månad om inte använder separat filtermatta. Jag har bara haft ett problem med mina filter och det är 2260:an som har läckt vid insuget på pumpen men det avhjälptes med en ny o-ring.
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • maj 2002
      • 180

      #3
      Köpte själv 2028 för lite mer än en månad sen. Jag har "makaroner" + ehfi substrat och det fungerar fint. Jag köpte det hastigt eftersom mitt tidigare sacem marathon 1000 gick sönder för andra gången på 2.5 år. Samma fel behållaren sprak när man satte dit pumphuvudet.
      Men om jag skulle tat lite tid på mig skulle jag troligen ha beställt 2250 eller 2260. Från tyskland. Inte för nåt annat än för att ha ordentligt med filter material. 2028 är ju för akvarier upp till 600 L mitt är drygt 600 L Och för tillfället ända filtret. Och det räcker men det skulle vara bra mycket bekvämare med en 2250/2260 där filermaterial får betydligt mer utrymme. Man kan nog inte överdimensionera filtret.
      juanito

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        2250 skulle jag ta och fylla den med efisubstrat och biobollar som jag tycker är bäst..En fördel med 2028an är väll att det har mycket snyggare design!..Men det beror juh lite på hur mycket dom kommer att synas....

        Kommentar

        • Danny_C
          Användare
          • april 2003
          • 334

          #5
          Vilket filtermaterial är bäst i ett ytterfilter då?
          /danne

          Kommentar

          Arbetssätt...