Lägre temperatur, är det skadligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Lägre temperatur, är det skadligt?

    Hej

    Jag läste någonstans att aggressioner ökade ju varmare det var i karet och har nu under ca en vecka kört med lite lägre temperatur i ett försök att få bort lite aggressioner. Just nu så är det 22-23grader och i normala fall så har jag 26-27grader.
    Kan det vara skadligt?
    Obs. Det finns yngel i karet.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    22-23 är en helt normal temperatur och knappast skadlig. Jag höll 19 grader hela vintern och mina fiskar klarade sig utmärkt. När våren kom lekte de till och med i den temperaturen (Aequidens patricki och Crenicichla menezesi). Fiskar blir möjligen känsligare för sjukdomar, främst vita prick, vid låg temperatur. Generellt sett så är för hög temperatur många gånger värre. Fisk från mycket stabila förhållanden har det något anorlunda. Där kan även en temperatur under optimat vara illa. Exempel på stabila miljöer är Malawisjön, Tanganyikasjön, korallrev och djuphav.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Tack för svaret, det där lät ju lovande. Vet du också om det stämmer att fiskarna blir lugnare vid lägre temperaturer? Även om det är frågan om yngelvård?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        På rak arm vet jag inte men om de inte leker lika ofta så blir det ju lugnare. Intuitivt så känns det som att lägre temp minskar aggressivitet. Det kan nog vara skilnader mellan arter också. ett hypotetiskt exempel där aggressiviteten ökar: När det är kallt så leker inte art X. Då är de enstöringar med enormt födorevir. Särskilt artfränder jagas bort. När det är varmt så leker de men det finns inte mycket föda till de vuxna men ett överskott till ynglen. Då har de ett mindre revir. Hos art X borde alltså lägre temp leda till ökad aggressivitet särskilt mot artfränder samt andra ciklider (även motsatt kön). Individer som inte leker borde vara hur snälla som helst vid hög temperatur.

        Läs http://www.ciklid.org/forum/topic.as...83&whichpage=2 förresten.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Å andra sidan sjunker metabolismen hos fisken när temperaturen sjunker - man brukar väl säga att den halveras varje 10 grader. Muskulaturen och tarmbakterierna blir mindre effektiva också, så förutom minskat näringsbehov och längre livslängd borde fisken tendera att vilja ta det lugnare.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            "Å andra sidan sjunker metabolismen hos fisken när temperaturen sjunker" jo det var det jag menade med "intuitivt så känns det som att lägre temp minskar aggressivitet". Mina fiskar beter sig inte speciellt anorlunda vid 19 jämfört med 29 men de leker inte lika gärna vid 19 och det gör att de inte bråkar lika mycket. De kan få för sig att parvis ta mer än halva akvariet ibland, utan att planen verkar vara att leka. Det minska också med temp. Däremot simmar de lika mycket känns det som. Vissa arter färgar av och blir skyggare vid kallare vatten har jag märkt, men det känns som av och på dvs. vilket strategi de kör för tillfället.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Det där med att doppvärmarna hänger sig var intressant, det gav en ny mening till att hålla karen lite kallare. I övrigt så låter det som att det bästa sättet är att bara testa och se.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Christer T

                #8
                Om man är orolig för att värmaren ska hänga sig så kan man ju alltid välja två istället för en. Om man normalt har en 300W så kan man ha 2 x 150W istället. Om em hänger sig så orkar den inte dra upp temperaturen till skadlig nivå.

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #9
                  Hur lyckas du få ner karet till 19°? Jag har ingen doppvärmare i mitt stora nu eftersom den måste värma mitt lilla ormhuvve som väntar på att få hoppa i plurret med de andra. e stora håller då ca 22-23 grader utan värmare.

                  Det jag märker främst på är att fiskarna blir mindre aktiv, vilket jag ser som negativt. Dessutom äter de mindre och växer sämre. Tycker även att en temperatur utanför det normala ger skyggare fiskar, (iaf på de arter jag har). Jaguaren speciellt är ganska lugn och stillsam nu. Även gäddorna är ganska lugna, men dom blir det fart på i högre temperaturer, typ uppåt 26-27°.

                  Angående om värmaren skulle hänga sig. Jag kollar iaf mina kar varje dag, flera gånger om dagen så det är nog inte så stor risk att man skulle missa att den hängt sig. Jag har en 200W till min 375:a. Om jag hade haft 2 st 100 W så känns det som att en hade kunna dragit upp tempen ganska rejält om den hade hängt sig. Det finns mer kräm i dom än vad man tror.


                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Hm, får strax hem en Eheim 2128 med inbyggd värmare och undrar om någon vet var det är för regleringsteknik i den. Det kan väl inte vara bimetall?
                    Har mina kar i en inredd källare, som kan bli lite sval vid sträng vinter. Har precis startat ett 330 L och den hade ingen doppvärmare i början. Höll då ca 22 grader (13 tim belysning). Stoppade i en gammal 75 W doppvärmare och den håller nu 26 grader utan problem.
                    Man kan nog gå ned med watt antalet rejält. 300 w i mitt 400 L känns lite läskigt.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      19 grader är någon grad mer än rummet. 540 litersakvarium. Tre lysrör och ett innefilter värmer. Ytterfiltret står på golvet och lär kyla. Akvariet är isolerat på 4 sidor (gavlar bak och botten. Tänt 12 h/ dygn.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...