Tryck utjämning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • delija
    Användare
    • juni 2002
    • 39

    Tryck utjämning

    Jag har i dagarna införskaffat ett sprillans nytt 540 kar, jätteroligt förstås! Tänkte nu kolla lite praktiska detaljer, jag har köpt en alldeles vanlig benställning i alu med ställbara "fötter" till det nya karet. Jag är lite fundersam över om man under dessa "fötter" bör ha en träskiva av något slag eller om det är tillräckligt som det är? Tänkte mest på trycket som uppstår emot golvet när akvariet är fyllt med sand, sten och vatten.
    Tacksam för svar!

  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    #2
    De fötter som finns skall normalt ge ett tryck som inte överstiger vad ett normalgolv klarar. Har du finare parkettgolv kan det dock vara en ide' att lägga, typ ett glasunderlägg i masonit under tassarna.
    Det som egentligen är ett problem är om man har träbjälklag i husen för dessa är inte avpassade till den totalvikt som ett större akvarium utgör. Det man då får göra är att kolla med hyresvärden hur bjälkarna ligger i huset och placera karet in till en bärande vägg vinkelrätt mot bjälkarnas riktning (och helst med minst ett benpar rakt över en bjälke). Betongbjälklag skall normalt klara totalvikter (punktlaster) på upp till 1 ton om det är utmed en vägg. Placering mitt på golv skall man vara försiktig med, oavsett bjälklag och verkligen kolla vilka punktlaster som är garanterade.

    Skall naturligtvis önska dig mycket nöje med ditt nya kar.

    Carpe Diem
    Carpe Diem

    Kommentar

    • delija
      Användare
      • juni 2002
      • 39

      #3
      Tack för det utförliga svaret, det var precis det du beskrev som jag undrade över.

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • april 2002
        • 196

        #4
        Jag skulle lägga nånform av träplatta under akvariumet. Jag har ett 275l och golvet det står på har börjat sjunka. det fördelar i alla fall trycket bättre

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Jag införskaffade en vanlig spånskiva som jag målade och lade unde mitt 450 kar. Detta för att fördela trycket lite mer, jag bor iofs i ett hus med torpargrund så i det fallet var det befogat. Även om ett akvarium är tungt blir inte trycket per kvadratcentimeter särskilt stort om du delar upp det på 6 ben samt fötternas yta. Fördelen med en träskiva är ju att du slipper att fötterna sjunker ner i mattan, det blir därmed inte så fula märken om du skall flytta!

          // Magnus

          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Lite nyfiken på vad du skall ha i karet!

            // Magnus

            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • TIC37
              Användare
              • maj 2002
              • 45

              #7
              Tror jag ändå skall precicera skillnaden mellan vikt och tryck efter Therese inlägg .

              Vi har ett 540 kar med sten och grus vilket vi beräknar väger runt 600 kg. Omräknat i Newton har vi en tyngd av 5886 N (600*9,81). Denna tyngd skall fördelas på 6 stycken ben (tror där finns 6 ben på ett 540 kar, rätta mig annars) vilket ger en totalt tyngd av 981 N/ben. Diametern på tassarna är 30 mm eller 0,03 m vilket ger en area av 0,00071 kvm. För att bestämma TRYCKET så tar vi nu våra 981 N och dividerar med arean och får ett tryck på golvytan under tassen som motsvaras av 1,38 Mega Pascal. En normal golvyta typ parkett eller hårda plastgolv klara tryck på runt 1,3-1,7 Mega Pascal (N/kvm) utan att ytan förstörs. Men nu kommer det kluriga i det hela.

              VIKTEN eller TYNGDEN av akvariet är fortfarande 5886 N. Samma uträkning men nu med ytan 1,1 kvm för hela akvariet ger att hela akvariet utgör ett tryck om 5350 Pascal på golvet och det underliggande bjälklaget. Ett normalt bjälklag är avpassat att klara runt 7500 N i punktlast (i rummet). Det vill säga att när vi har akvarium som närmar sig totalvikter om 750 kg (7357 N) så bör vi vara försiktiga med hur vi placerar dessa. I tveksamma fall även kontrollera mot ritningar hur bjälkar är lagda så att vi kan placera karen optimalt.

              Det vill säga att trycket under tassarn är endast jämtemot golvytan och dess tålighet (och här kan vi laborera med att lägga små underlägg för att inte riskera parkettens yta) medan vikten avser hela bjälklaget. Om man skall fördela trycket på bjälklaget så måste vi i så fall lägga en skiva under hela akvariet och också öka tryckarean väsentligt. Men vem är sugen på att lägga en hel spånplatta under akvariet i vardagsrummet (2,4*1,20=2,88 kvm)? Detta är enda sättet att fördela trycket över golvet. Då skulle vi sänka trycket på bjälklaget till 2043 Pascal i stället för 5350 pascal.

              Carpe Diem
              Carpe Diem

              Kommentar

              • Niclas Lundin
                Användare
                • april 2002
                • 128

                #8
                Mycket bra förklarat Thomas !!!

                Jag upplever själv att många har problem att skilja på det TRYCK och den VIKT som ett akvarium utgör.

                Som sagt ett MYCKET bra klargörande.


                // Niclas Lundin
                // Niclas Lundin

                Kommentar

                Arbetssätt...