vad ska jag ha för ytbeläggning på frigoliten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    vad ska jag ha för ytbeläggning på frigoliten?

    Hej! jag undrar vad för material som är lämpigast att ha som "yttre" lager på en frigolitebakgrund till malawi...? Betong? Spackel? husfix?
    Mvh
    Robin
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Den frågan dyker upp minst en gång i veckan och de flesta är överrens om att husfix är det som gäller.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Är det fortfarande husfix som gäller?

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag körde med Betokem kantstenslim. Det är billigare.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Vi hade casco husfix till våran bakgrund i 1225an å det funkar bra (börjar bli massa härliga alger på den nu) Vi hoppade över epotexlacken.
          /Jocke
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jag har kört med fin betong. Billigare och håller bättre, tycker jag. Stöpplade i färgpigment rakt in i betongen och lackade inte (Tanganyikakar). Låt bara betongen/fixet eller vad du nu använder härda ut ordentligt innan du har ner det i vattnet. Väl i vattnet, så låt det ligga minst en vecka, gärna två och gör ett par totala vattenbyten mot slutet. Det enda jag märkte av var ett lite väl högt pH i ett par veckor, men nu (ett halvår senare) är karet ruggigt stabilt. Med lite alger på inredningen blir det skitsnyggt, lovar!! Gick och vann hempristävlingen i biotopklassen med karet!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              #7
              om man låter bli att lacka innebär det att man får svårt att hålla mjukvatten? isf hur länge varar "problemet"?
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Om reaktionen gar som den ska sa ska bakgrunden bli helt inaktiv efter skoljning. Aven om jag lackade min sa blir det knappast tatt, och jag hade olackade partier. Jag hade den forst i Uppsala dar vattnet ar hart fran borjan, och den paverkade inte vattent ett dugg efter tredje uppfyllningen. JAg gissar att den inte gjorde det andra eller ens forsta men da matte jag inte. I Stockholm dar vattnet ar mjukt paverkade den inte vattnet, men da hade akvariet varit igang ett par ar.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jag hade lackat om jag skulle köra mjukvatten i karet. Alternativt använt "Tapecrete", en produkt som neutraliserar betongen/fixet - möjligen både och. Svårt att få fatt i "Tapecrete", men i allafall. Såvitt jag begriper så gör ändå inte betong/fix vattnet hårdare - du kommer hur som helst alltså att ha ett mjukt vatten. Det som betongen släpper i från sig är OH-joner, hydroxidjoner. Påverkar pH finfint, så du får ett rätt onaturligt vatten utan buffertkapacitet (om du kör väldigt mjukt vatten alltså). Porerna på betongen täpps dock till rätt snabbt av en biomatta med bakterier, alger unt so weiter. Läcker därmed nada efter "en tid". Oklar hur länge "en tid" är.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...