Fiskarna dör, men av vad eller vilken sjukdom...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Benno

    Fiskarna dör, men av vad eller vilken sjukdom...?

    Har ett 60 liters akvarium (nytt utan silikon) sedan 2 år och allt fungerade perfekt under första året med 8 neontetror, 3 guldmolly, 3 black molly, 3 fembandsbarb och 3 st rengörare av okänd sort (pittbull ? kastar gruset åt sidan). 4 växtplantor, några akvariestenar och en "akvarieträstock".
    För ett år sedan dog en guldmolly efter symtom som bland annat fenorna strukna utmed kroppen, bakkroppen hängde böjd i en båge neråt och föreföll stel, lätt avmagring.
    Kontrollerade vattenkvalitén som överlag visade allt ok avseende ph, nitrit, nitrat och temp). Vattenbyte gjordes regelbundet varannan vecka med ca 20%.
    Hittade inget anmärkningsvärt i övrigt och avvaktade. Efter några veckor började den andra guldmollyn "tackla av" på samma sätt.
    Rådfrågade då i akvariebutiken vilket resulterade i behandling med Furanol. Efter ytterligare någon månad dog en Black Molly på samma sätt och strax efter den sista guldmollyn. Stabilt sedan under någon månad.
    Tillköp av ett par Black Molly, 3 svärdbärare och 2 Kuhli (ser dom sällan, så SÅ KUL är dom inte - ). Några veckor senare var det dags igen. Ny behandlingskur. Tätare vattenbyten (1 g/v 10%).
    Inget hjälpte. Helt plötsligt dör samtliga neontetror ut under loppet av två veckor!
    Flyttade då över fiskbeståndet i ett tillfälligt akvarium med en gemensam Furanol-kur igen. Kokade ALLT i det gamla akvariet och "körde igång" ett helt ny-gammalt akvarium med nya växter och nytt filtermaterial.
    Efter någon månad, när allt verkade frid och fröjd vågade jag mig på att köpa till 6 kardinaltetror. Några veckor senare började eländet om; molly-gruppen och svärdbärarna dog under loppet av två månader en efter en. Fick då rådet av en annan akvarist att behandla med Sterazin.
    Så gjordes och allt gott och väl några veckor.
    Hörde mig för i butiken om jag skulle våga pröva med några kardinaltetror till eftersom dessa verkade klara sig över allt annat (fembandsbarberna och "pitt bull" fiskarna levde fortfarande).
    Vid introduktionen av de 5 nya kardinaltetrorna (ganska unga) visade sig en inte ha överlevt transporten hem (det var något nytt). Under de följande tre dagarna dog de nya kardinaltetrorna en efter en. Märkligt nog dog nu mina tidigare så praktfulla och tåliga kardinaltetror också under loppet av två veckor; inte allihopa på en gång utan en efter en.
    Vi har flera stycken undersökt vattenkvalitén, men hittar inget. Vi hittar inga sjukdomssymtom i övrigt som stämmer.
    Nu idag visar även en fembandsbarb samma symtom som tidigare, lite undandragen, stjärtfenorna lätt hopdragna. Ett nytt beteende som jag tidigare inte sett mer än på en kardinaltetra för några dagar sedan och den nu aktuella fembandsbarben, är att de ligger och kippar med munnen hastigt och frekvent. Övriga fiskar mår för tillfället utmärkt.
    Tacksam för goda råd!
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Sammanhållna fenor, avmagring, "krökt rygg" och långsam avtackling låter som fisktuberkulos. Då brukar de dessutom får lätt utstående fjäll (i sena stadier), fast ofta inte bli riktiga 'grankottar', pga bukvattensot. Ibland får de cystor och sår, och kan tappa fjäll. Strax innan de dör förlorar de balansen, och driver mest omkring i akvariet.

    Fisktuberkulos är mycket långsamverkande, och kan ligga latent i fisken i åratal, för att sen bryta ut vid stress, t.ex. efter lek. I snitt förlorade jag nog en fisk i månaden, till synes slumpvis.
    Verkar ha försvunnit nu - fiskTBC sägs inte vara särskilt smittsamt. Det finns ingen bot mot fiskTBC, angripna fiskar bör tas ut och förstöras omedelbart.

    Det här med "ligger och flämtar" låter dock snarare som förgiftning. Du bör lyfta ut alla fiskar som insjuknar omedelbart, och om de verkar piggna till när de hamnar i nytt & rent vatten, så är det läge för stora vattenbyten i stora karet.

    Jag tror man över lag skall vara väldigt försiktig med mediciner - de gör sällan nån nytta, och det här med att de inte påverkar filterbakterierna är nånstans mellan inte riktigt sant och direkt lögn.

    Kommentar

    • Benno

      #3
      Tack för Ditt svar Mike!

      Fisk-tbc har jag faktiskt inte tänkt på. Kanske...
      Men smittar den så snabbt som några dagar över till andra nyinstallerade fiskar? Och är den art-specifik i ett första skede - jag tänker då närmast på att de nyinstallerade kardinaltetrorna dog i en rask följd".
      Och varför dog de "gamla" kardinaltetrorna strax efter.
      Kan det finnas någon resistensproblematik i immunförsvaret hos fiskarna som rubbats?

      Benno

      Kommentar

      Arbetssätt...