Hur många värmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danny_C
    Användare
    • april 2003
    • 334

    Hur många värmare?

    Hur många doppvärmare är lagom i ett 540 l kar som ska ha 26-27 grader jämnt?
    Vilket märke är bäst?
    /danne
  • Slan11
    Användare
    • oktober 2003
    • 105

    #2
    Jäger är bäst. och du behöver bara en. 300W ska det vara. jag har bara en, och det räckte till att hålla 28,5 i mitt 540 som jag hadde innan. nu har jag tanganyika så jag har ej varit uppe i de temperaturerna i mitt 720L. Men jäger är bäst/bra.
    Royal Blue Vf Discus.

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Jag hsr en värmare på 150 watt i mitt 540-liters, och den har inte haft några problem att räcka till, förvisso har jag två innerfilter, men ändock....
      300-wattare är ju så himla långa och om dom hänger sig värmer de mycket effektivare än en mindre

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        NÄR de hänger sig, menar du...

        Kommentar

        • Danny_C
          Användare
          • april 2003
          • 334

          #5
          Vadå NÄR? alla hänger sig väl inte??
          Jag har 2 innerfilter och en 150watt som funkar, så kan ha i dem, men ska jag skaffa en på 200watt o komplettera med?
          /danne

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Frågan är om det är nödvändigt med värmare...

            Jag kör utan och har inga problem alls med temperaturnivå. Värmen från lysrören hjälper...

            Kommentar

            • ossism
              Användare
              • augusti 2003
              • 108

              #7
              tricella: det kanske funkar utan under sommar halvåret men jag tror inte på den iden på vintern. dumt att riskera. kör du utan på vintern med? vad har du för temp inomhus?
              1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

              Kommentar

              • Danny_C
                Användare
                • april 2003
                • 334

                #8
                jag har 27 grader i mitt rum så ska nog bara köra med en 150 wattare...
                /danne

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  jag som har mina akvarium i min källre e tvungen o ha värmare för att få upp tempen i ca 26 grader, eftersom jag tycker de verkar på fiskarna som om de mår bättre i de temperaturerna istället för de 21-20 jag har utan värmare.

                  jag använder en 300w i mitt 540 o en 200w jaeger i mitt 375. funkar hur bra som helst.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag har ca 22grader inomhus under vintern (bor i hyreslägenhet). Det är en helt acceptabel temp för Malawi och med tanke på att lysrören avger värme så hamnar till slut tempen på ca 25grader.

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      I ett vanligt rum går det hur bra som helst utan värmare. Jag har plockat bort mina värmare för karen håller konstant 26 grader cirkus ändå tack vare lysrör och dylikt.

                      Jag vågar påstå att Jeager inte är så överlägsna som det sägs. Ok de är bra kvalite kanske men Tetras är minst lika bra om inte bättre. Mina Jeager har alltid krånglat så jag gick i från dem och provade Tetras värmare och de funkade grymt bra.

                      Men det är mina erfareheter.

                      Lycka till.

                      MVH
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Danny_C

                        Vadå NÄR? alla hänger sig väl inte??
                        Min erfarenhet är att värmare går sönder på ett av två sätt: de spricker eller de hänger sig i PÅ läget. Och alla värmare går sönder till slut.

                        Jag har inte använt värmare på 20 år, efter att ha utplånat två akvarier med starka & hängda värmare. Utvecklingen kan ju ha gått framåt, men ärligt talat tror jag inte några större framsteg gjorts på bimetall-brytar sidan.
                        Och nej, jag har aldrig känt att jag borde ha värmare. Kanske om man har diskus, den fisken verkar ju dö om det är fel lufttryck i Kina, eller om man bor i ett väldigt kallt hus, men själv har jag aldrig stött på nån annan fisk som haft problem med temperaturer runt 22C.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...