Dryga ut ekextrakt med svavelsyra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    Dryga ut ekextrakt med svavelsyra?

    Jag använder nu ekextrakt efter att tidigare använt svavelsyra för att sänka ph:t. Problemet är att det går åt en hel del. Vilket kostar pengar. Jag har en stor mängd svavelsyra kvar och funderar nu på att blanda i detta i ekextraktet. Då borde det bli mer "krut" i det tycker man. Är det någon som har några åsikter eller erfarenheter av detta?

    Hälsningar Tommy
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    #2
    Svavelsyra i ett akvarium tycker inte jag låter något vidare.

    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #3
      Vad grundar du det uttalandet på Martin?

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #4
        Jag har inte sagt att det är så eller att jag grundar det på något jag bara sa att det lät farligt, men det är det säkert inte.
        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Mineralsyror, förutom fosforsyra, sänker vattnets karbonathalt utan att ersätta med nåt annat som kan buffra pH, dvs du riskerar att få ojämnt pH.

          Jag skulle rekommendera att du plockar alkottar istället, och drygar ut ekextraktet med alkotts-extrakt (funkar bra).

          Kommentar

          • Tommy K
            Användare
            • maj 2002
            • 309

            #6
            Ska passa på att tacka för inspirationen från din dagbok på zoopet. Har själv skaffat lyktögon, haft dem en vecka. Har du fler detaljer om deras lek (som inte står i dagboken) så vill jag gärna veta. Men nu till saken! Alkotts-extrakt hmmm, hur ser en alkotte ut? Jag kan knappt skilja på vanligaste lövträd. Skulle kottarna kokas i så fall? Mitt kH (det är väl det som är karbonhalt?) ligger högt. Det är nästan omöjligt att undvika att pH höjer sig snabbt efter en sänkning. Så om en mineralsyra (förmodar att du menar svavelsyran) sänker kH lite så är det väl bara bra? Rätta om jag missförstått :-)

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Tackar, trodde inte nån läste...
              Nej, inga nya detaljer om lyktögonen, de puttrar liksom bara på nu. Hopplösa att ta vettiga bilder på, dessutom.

              Al, ja... Beskrivning: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betu...s/alnuglu.html
              Kottar: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betu...s/alnuglu1.jpg

              Precis såna kottar är det du vill ha - gamla & torra. Bara att lägga i (på nåt kreativt sätt).

              Dosering är svårt att säga nåt om, men jag har sett en odlingsbeskrivning för malar som rekommenderade 5 kottar per liter vatten. Jag föreställer mig att man kan förbehandla vatten i en hink el dyl. Nån som kört alkottar och kan ge tips?

              Har du väldigt högt KH kan du sänka det med en mineralsyra, ja, och därigenom minska mängden ekbarksextrakt som behövs. Jag vet att folk ofta använder fosforsyra till detta, eftersom den bildar en fosfatbuffert som stabiliserar pH't efteråt (å andra sidan är fosfat ett gödningsämne, så man kan lätt få algproblem!).

              Kommentar

              • Tommy K
                Användare
                • maj 2002
                • 309

                #8
                Jodå - ditt akvarieprojekt har jag följt med intresse från första början. Mycket intressant.
                Nu till kottarna:
                Tackar! Vilken service! Då vet man hur en al ser ut då. Kommer nå´n ihåg gamla Monthy Python som ägnade nästan ett helt program åt "the larch" lärkträdet (som för övrigt också har kottar)? Så nu kan jag 2 träd och nästan björk också... :-) Tror ändå att jag ska se vad som händer med lite svavelsyra i ek-extraktet. Funkar det inte så blir det al-kottar. Undrar om det funkar med lärk-kottar också?

                Kommentar

                • demasoni
                  Användare
                  • april 2002
                  • 163

                  #9
                  Tjena!
                  Det billigate är väl att köpa lite trädgårdstorv utan gödning etc.
                  ovh koka den länge. Funkar för mig och det är väldigt billigt. OM det är pH sänkning ni vill åt alltså
                  MvH Filip
                  tropheus chimba
                  Fuelleborni Katale

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    En kotte per liter vatten kan du börja med.En sak som du kan göra är att lägga kottar i en spann med lock, fyll med vatten och låt stå och dra,blanda med vatten vid behov.Jag har i en nylonstrumpa hängande i karet.
                    Kottarna skall plockas på våren för att slippa alfrö och är torra,kan bli luddiga på ytan,har hänt för mig,fisken har inte tagit skada av det.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Tommy K
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 309

                      #11
                      Hällde ner 1/2 deciliter syra i drygt halva flaskan med ek-extrakt. Den blev duktigt varm! Hade räknat med det, men trodde inte det skulle bli så´n värmeutveckling. Hur som helst så fyllde jag upp med vatten för att dämpa värmen lite. Sedan raskt i med 1/2 deciliter av blandningen i 720-karet! Mätte pH efter c:a 20 minuter. Då hade det sänkt sig från 7.4 till 6.8. Väntade 2 timmar och sedan i med en matsked till. Efter en halvtimme låg pH på 6.2. Perfekt så långt. I morse hade pH stigit till 6.6 så det ska bli intressant att se var det ligger efter jobbet. Det här är inget jag rekommenderar någon att pröva, finns nog en viss risk att saker kan gå illa. Om någon ändå provar så tänk på SIV-regeln...

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej.
                        Häll aldrig vatten i syra.Syra i vatten går bra.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • Tommy K
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 309

                          #13
                          Tack för förtydligandet, Mats! Var VIS använd SIV! Syra i Vatten. Från kemin i skolan, hehe!

                          Kommentar

                          • Tommy K
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 309

                            #14
                            Det funkar. Har mätt kontinuerligt sedan i fredags och pH ligger fortfarande stilla på 6.6. Firrarna mår utmärkt och färgar ut bra. Ska bli intressant att se vad som händer vid vattenbytet...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...