Overflow-box

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    Overflow-box

    Är det någon som håller på med egentillverkning av akvarietillbehör som skulle kunna ge mig en rimlig förklaring till varför en "overflow-box" kostar mellan 1000-2000 kr att köpa.
    Har kollat runt på diverse sidor och Tunze har; 950 kr, Aquamedic har; 2200 kr osv.
    Det är inte rimligt när man talar om en formgjuten plastbox a' mamimalt 15 kr i tillverkning, en rörbit som är böjd a' 5 kr och en tankgenomföring a' möjligen 95 kr. Var är det rimliga i 1000-2000 kr, tro f-sen att folk bygger själv!

    Bara en liten passus i mitt akvarierande, jag blev förbannad när jag såg priserna!

    Carpe Diem
    Carpe Diem
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Jag vet inte riktigt vad det är för tillbehör du pratar om, men som allting annat blir det dyrt när det tillverkas i små serier. Jag arbetar själv i en tillverkande industri och vårat företag skulle troligen aldrig ens ge sig på att tillverka något till en så liten grupp som de som vill ha en "Overflow-box" till sitt akvarium.
    Det är ju trots allt så att du måste tillverka en form till den formgjutna plastbox du talar om samt att det måste finnas både människor och maskiner till att böja den lilla rörbiten.
    Jag ville bara tala om att det kanske är höga priser för att täcka kostnader, och inte bara för att tjäna pengar.

    Hej Hopp!

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • TIC37
      Användare
      • maj 2002
      • 45

      #3
      Jag som civilingenjör är fullt införstådd med att det kostar pengar att tillverka produkterna men det man ser i priserna är girighet.

      En form för tillverkning av en plastbox skulle i runda slängar kosta 35-40 000 kr att tillverka och redan vid en så liten serie som 2500 enheter så har du en kostnad på 16 kr för formen, med material och arbetad tid (observera att denna typ av leogarbeten med största sannolikhet inte utföres i västvärlden) kan denna enhet inte kosta mer än 35-45 kr, troligen mindre. Lägg därtill de detaljer som behövs så passeras inte 100 kr i tillverkningskostnad. Det är endast girighet som talar när man ser priser på 1000 till 2000 kr för en plastdetalj likt denna.

      Tycker det är synd att man så fort man ser att intressegruppen är begränsad så tar man ut extra pengar och säger att varan kostar så mycket. Ett annat exempel är när jag senast skulle kolla in en halogenbelysning till akvariet. Kostnad för en akvariearmatur 1500-2500 kr, medan jag för samma innehåll (reaktor och socklar osv.) i en annan skepnad köper en halogenbelysning för byggnadsarbete för 495 kr. Mycket av priset ligger i att man säger att varan är ämnad för en begränsad hobbyverksamhet som akvaristik. Priset hade varit helt annorlunda om det stått att varan var avsedd för bruk i tvättstugor.

      Carpe Diem
      Carpe Diem

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Det är väl tyvärr så att så länge serierna är små och de fasta kostanderna stora finns det litet intresse för någon att ta fram produkten såvida man inte kan ta bra betalt. Till skillnad från när man gör något hemmabygge själv behöver man ju inte räkna med löner, vinster eller skatter. Kanske har du hittat en affärsidé där .

        Men visst är exemplen många, ett klassiskt är väl om man köper hö till små husdjur som gnagare eller motsvarande och betalar hutlösa kilopriser, medan du kan åka till en bonde och få årskonsumtionen för samma peng.

        Inom akvaristiken betalar vi fantasisummor för sand, sten, belysning, slangar etc. i jämförelse med vad man kan finna hos andra källor. För den som vill skaffa för eget bruk finns det pengar att tjäna men jag tror knappast att det finns pengar att göra för den som vill ge sig in i verksamheten.

        David
        David

        Kommentar

        Arbetssätt...