Benthopelagic?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    Benthopelagic?

    Ofta när man läser olika artbeskrivningar så dyker man på termen "benthopelagic" när det gäller fiskens levnadssätt. Kan någon den korrekta svenska översättningen på denna term?

    mvh
    /Hasse
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    "bentho" betyder djup/djuplevande.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Aha, tackar!

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        Egentligen inte nödvändigt men; "bentho" i antik grekiska betyder (havs)botten, och "pelagos" betyder hav. Ordet djup motsvaras normalt av "batho" eller "bathy" (exempel: Benthochromis tricoti - Bathybates fasciatus).

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Så om jag tar ett exempel med Satanoperca jurupari (http://www.fishbase.se/Summary/Speci...sname=jurupari) som lever i sydamerikas floder, så bör man helt enkelt tolka uttrycket "benthopelagic" som "bottenlevande". Vilket inte var någon nyhet då det är en jordätare, men det är alltid kul att förstå de olika termernas egentliga betydelse.

          Tack för hjälpen!
          /Hasse

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Visst är det. Och släktnamnet Satanoperca borde i sin tur betyda "djävulsabborre". Ganska konstigt kan man tycka!

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Det har sin förklaring det namnet också, lokalbefolkningen i sydamerikas djungler är det som gett den det namnet. Orsaken sägs vara att de ansåg det vara djävulens påfund när de såg det strömmade ut levande yngel ur munnen på den. De hade då ingen aning om fiskens sätt att föda upp sina yngel. Ordet jurupari kommer från lokala språk och sägs betyda demon, ande, och gör väl bilden komplett, en demonisk djävulsabborre. Till saken hör att fisken är otroligt lugn och snäll, på gränsen till timid...Sedan finns det en annan, Satanoperca daemon, som är en helt annan fisk, men namnets betydelse är ju detsamma.

              Båda simmar för övrigt i mina akvarium, men nu har vi visst fjärmat oss vad denna tråden var tänkt att handla om... :-)
              mvh
              /Hasse

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Jag hade nyligen läst denna artikel;


                Där skriver Ad Konings - "Benthos är det grekiska ordet för "djupt""
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  En snabb google-sökning på "benthos" och "greek" ger flera träffar med följande förklaring:
                  "The name benthos is derived from the Greek, meaning "depths of the sea." "

                  Men jag hittar också:
                  "BENTHOS - (greek for bottom), animals associated with substrates"

                  och t.o.m. detta:
                  "BENTHOS The bottom of any water, including the shore; adj. "benthic" " (Invertebrate Zoology Glossary)
                  Det behöver alltså inte ens vara djupt.

                  Det ändrar alltså inte på min slutsats med mitt exempel, när vi pratar om flodlevande fiskar handlar det ju inte om havets djup, utan om flodbottnen. Har jag fel?

                  mvh
                  /Hasse

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Det låter rimligt.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...