Karantän?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kakapo
    Användare
    • augusti 2003
    • 60

    Karantän?

    Fördelen med att låta nyinköppt fisk gå i karantän ett antal veckor är ju inte så svår att förstå. Men hur många "hobby-akvarister" gör det egentligen? Att man drar hem nått "bråte" i sitt kar pga ny fisk kanske inte är så vanligt, jag vet inte.



    // André
    / André
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    Handlar man från en bra handlare där man vet att fisken har gått ett tag så känns riksen för något "otyg" ganska minimal. Visste det vore väl trevligt att ha plats för en karantän men hade ja ett kar till bara stående så där så hade det ganska snabbt blivit ett "vanligt" kar det också =)
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Sven W
      Användare
      • oktober 2003
      • 157

      #3
      Jag slarvar nästan alltid med detta. Har i och för sig ett akvarium som skulle kunna användas, men det är mindre och därför nästan alltid sämre. Jag resonerar som så; att det för den nya fisken nästan alltid är sämre att först gå i karantän i ett för litet akvarium och sedan få stå ut med stressen av ett extra akvarie byte. Om den är i god kondition mår den säkert bättre av att komma i rätt miljö från början.

      Sedan återstår naturligtvis risken att den nya fisken smittar de befintliga. Jag försöker minimera detta genom att vara noga vid valet av fisk och genom att bara använda ett fåtal handlare jag litar på, för det levande materialet.

      Är jag det minsta osäker på nymkommlingens hälsa blir det dock karantän. Normalt avstår jag dock från att handla i det läget.
      /Sven

      Kommentar

      Arbetssätt...