Bakteriekultur med Nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zense

    Bakteriekultur med Nitrivec

    Hej!
    Är helt ny inom akvariehobbyn och även ny på detta forum, och skulle behöva lite hjälp av expertisen som finns här.

    Har köpt ett Juwel Rio 300l akvarium som jag startade upp för en vecka sedan. Min lokala akvarist rådde mig att hälla i Sera Aquatan och Sera Nitrivec vid uppstart för att få igång en bakterikultur innan jag introducerar några fiskar. Ungefär 7-10 dagar skulle det ta innan bakterierna kommit igång. Första dagen fyllde jag på med 50ml Nitrivec för att därefter gå ner till 20ml per dag. Sammanlagt har jag nu hällt i ca 150ml nitrivec.

    Efter att ha studerat diverse artiklar och inlägg om nitritcyclar och dylikt börjar jag dock bli tveksam till om jag gjort rätt. På många ställen går det att läsa om att de "bra" bakterierna dör om de inte får "föda", dvs matrester, avföring och annat som omvandlas till ammoniak. Om detta är sant skulle det innebära att den bakteriekultur jag hällde i för en vecka sen borde vara död nu och helt förgäves.

    Frågan är om jag borde jag lagt i fiskar redan efter 1-2 dagar efter att jag började bereda vattnet med Nitrivec för att bakterierna inte skulle dö utan att göra någon nytta?

    Hoppas ni förstår vad jag menar. Nån som vet hur det här fungerar egentligen?
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    Du bör lägga i ett par fiskar i karet annars blir det ingen kultur som du säger.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • Danny_C
      Användare
      • april 2003
      • 334

      #3
      Jag har alltid kört utan sånt... Sätt igång akvariet utan sånt med filter... skaffa några malar eftr typ 5 dagar och låt dem bo där i en vecka... Sen kan man skaffa fisk. Så har jag gjort.
      /danne

      Kommentar

      • Wiiken
        Användare
        • maj 2003
        • 24

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Danny_C

        Jag har alltid kört utan sånt... Sätt igång akvariet utan sånt med filter... skaffa några malar eftr typ 5 dagar och låt dem bo där i en vecka... Sen kan man skaffa fisk. Så har jag gjort.
        Menar du att en mal är inte är en fisk??!?
        Om man ska köra ett rent mal-akvarium, ska man då lägga i t.ex. några malawi för att sedan börja lägga i malarna senare?

        Rådet borde ju vara att man ska vara försiktig med att lägga i fisk när ett kar är nystartat. Endast ett fåtal fisk efter ca 1 vecka. Efter ca 3-4veckor kan man succesivt öka till det antal man önskar.
        Man bör under denna period vara ytterst sparsam gällande matning i väntan på att en god biologi byggs upp.

        [?] [)]

        Eller har jag helt fel nu?


        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

        Kommentar

        Arbetssätt...