Vart finns många bilder på akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • september 2003
    • 78

    Vart finns många bilder på akvarier?

    Hej!
    Jag behöver lite inspiration om hur jag ska inreda mitt akvarium.
    Har ni några tips på bra sidor med många bilder på akvarier?

    MVH Robin
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    #2
    Vad ska du ha för fiskar??
    Kan ju alltid göra lite reklam för min sida hehehe

    MVH Maria
    marre

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Här finns en del:



      Och om vi ska gå upp ett snäpp så kan jag rekomendera detta:


      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • fisher_man
        Användare
        • september 2003
        • 78

        #4
        "marre" jag har redan ett lekpar påfåglar + en gibbiceps mal(450l akvarium).
        Ska nog köpa lite ny inredning och behöver lite inspiration.

        Kommentar

        • Lassec

          #5
          Hej

          www.cichlids.dk kan du finde mange billeder af akvarier..

          LasseC

          Kommentar

          • Sven W
            Användare
            • oktober 2003
            • 157

            #6
            Själv tycker jag att Takashi Amano's akvarium är en stor inspirationskälla. Exempel på bilder ur hans böcker finns lite här och där, t.ex: http://www.geocities.com/Heartland/H.../amanopix.html

            /Sven
            /Sven

            Kommentar

            • Mohlin
              Användare
              • maj 2002
              • 139

              #7
              Alltså, när man ser bilderna av Takashi Amanos akvarier så har jag bara lust att gå hem o hysta mitt ut genom fönstret eller nåt. Är det någon som vet om det är "fungerande" kar eller om de bara är uppsatta för att ta en bild. Det stod någonstans att han kallade det "Poetry" vilket jag tycker leder tankarna till just tillfälliga uppsättningar. Om inte, så skulle jag vilja veta hur han klarar algproblemen....

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Det är nog blandat. Han gör ju akvarier inför fotograferingar till sina böcker och i dessa finns även flera bilder av både offentliga akvarier och akvarier som är i hans egen ägo. Bland annat det som han har på sitt eget kontor.

                Vad algerna beträffar så verkar det som att han lyckas få växterna att ta så mycket näring ur vattnet att det inte blir mycket kvar åt alger. "Poetry" leder absolut tankarna till något beständigt i min hjärna.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Två viktiga saker med just showakvarier som dessa: belysningen och bakgrunden. Prova att i photoshop ta bort den vackra 'himmelsblå' bakgrunden (ersätt med svart) skall ni få se vilken skillnad det gör. Sen använder han punktbelysningar (högtrycksnatrium eller metallhalid) inte, som de flesta, lysrör. Det innebär att han får skuggor och en dramatik som inte går att få med lysrör.
                  Sen är naturligtvis akvarierna bra komponerade, men dessa två saker spelar faktiskt väldigt stor roll.

                  Riktigt hur han får den himmelsblå bakgrunden vet jag inte - antar att han har en ljusblå bakgrund en halvmeter eller så bakom akvariet, belyst snett underifrån?

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Bilder på akvarier finns i medlemsgalleriet här på ciklid.se;
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Här har han en assistent som håller den blåa bakgrunden. Jag tror han experimenterar beroende på kameravinkeln och ber honom höja eller sänka tills han är nöjd.

                      Man ser här att han belyser en vit vägg bakom ett transparant blå skikt. Dett bör ge ett mycket mjukt och jämnt ljus som silas genom det blåa.

                      Oavsett vilka punktbelysningar han använder i karen så kör han i alla fall blixtar vid fotografering. Jag tror inte att det ser lika dant ut på bild som i verkligheten, men säkert otroligt snyggt i båda.

                      Det syns att det inte är ciklidfotografering precis. Ni kan ju tänka er hur en ciklid skulle reagera på den där omgivningen.

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • fisher_man
                        Användare
                        • september 2003
                        • 78

                        #12
                        skulle vilja ha lite bilder på sydamerikansk inredning, tex amazonas mm

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • april 2002
                          • 865

                          #13
                          Ang. Amanoliknande akvarier är tricket att alltid hålla gödningsnivån i vattnet så bra att växterna hela tiden har näring, så det är inte näringskonkurrens som får algerna att lysa med sin frånvaro.

                          Att få fram så heltäckande Glossistigmamattor (ofta i flera lager ovanpå varandra), Ricciamattor, nålgräsmattor osv tar många månader så visst fungerar akvarierna under långa perioder. Jag håller ju på själv och det fungerar bra. Inga alger trots bra med nitrat och fosfat i vattnet.

                          En annan aspekt han täckte i en artikel i något av de senaste numrena (nr. 3 juli-september) av The Aquatic Gardener (TAG) är hur man använder samma baslayout på rötter/stenar men får akvarierna att se totalt annorlunda ut genom trimmning/växtval. Vidare har han visat samma burk med exakt samma växtlayout men trimmad på två helt olika sätt. Man måste intala sig själv att det är samma akvarium på båda bilderna. Med det ville jag även visa att han måste ha igång akvarierna så länge att nertrimmade växter hinner bli buskiga.

                          Vidare har hans företag "Aquadesign Amano" startat ett galleri som är öppet för allmänheten där man kan se underverken "live":
                          アクアデザインアマノは水槽や照明・CO2添加器具などの製品をデザイン・開発し、水草が茂り、熱帯魚が泳ぐネイチャーアクアリウムを提唱しています。

                          (På första sidan på http://www.adana.co.jp hittar ni vägbeskrivning
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            De där amanoburkarna är väl inget för ciklidbiotop. Åtmindstånde inte nåt för påfåglar eller hur? Mest en massa grönsaker...
                            Anders L

                            Kommentar

                            • fisher_man
                              Användare
                              • september 2003
                              • 78

                              #15
                              Det har du rätt i "anli"

                              Har ni några bilder på amazonas akvarier med lite tåligare växter och så?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...