Sjuk Kadango med luftbubblor i fenorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbsson

    Sjuk Kadango med luftbubblor i fenorna?

    Jag har ett 600l som jag från början hade möblerat med rötter, trodde att det skulle gå bra eftersom vi har så väldigt hårt vatten. Men eftersom några av fiskarna började stryka sig emot stenar i akvariet så tänkte jag att det kanske ändå var bäst att skippa rötterna. Så i går plockade jag ut alla rötter och ersatte dem med sten, vanlig natursten, noggrant rengjorda med varmt vatten. Gjorde samtidigt ett vattenbyte, på lite drygt 1/3.
    Efter några timmar var tre mbunas döda, en Kadangohona samt en Hinderihanne hade som luftblåsor i fenorna på sidan. Kadangon verkar dessutom medatagen, står helst uppe i ena hörnet och "gömmer" sig. Resten av fiskarna, verkar helt opåverkade.

    I dag kan jag inte se något på Hinderihannen, men Kadangons fenor ser trasiga ut. Inga blåsor kvar dock.

    Kan ju tänka mig att det kanske vart en för stor förändring i vattenvärdet, men kan jag göra något nu för att "bota"?

    Mvh Ebba
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Det kan ju vara så att stressen på grund av inredningsbytet blev för stor. Vattenvärdena borde inte ändra sig så fort trots att du gjort vattenbytet.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      där kan inte vara några gifter eller liknande på stenarna? vart tog du dem och var de riktigt skitiga innan du rengjorde dem eller var d hyfsat rena?

      där kan ju ha följ med något gift, men i så fall så borde ju inte fiskarnas fenor vara skadade.....mysko....
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • ebbsson

        #4
        Det verkar vara ok nu, jag hade i 1 msk salt/50 liter vatten, och nu verkar alla fiskarna må bra. Skumt var det iaf med blåsorna i fenorna...

        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...