jämförelse Eheim 2028- 2217

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    jämförelse Eheim 2028- 2217

    Är det dubbla priset motiverat på 2028 mot 2217??
    2217 har väl visserligen inga filterkorgar och inte lika bra anslutningar, men kapacitet och filtervolym är ju ganska lika. 2217 kan man ju få för 949kr och 2028 för 1988på flodströms

    Mvh
    Mattias
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    #2
    såg just att man för strax över 2000 kan få 2250 oxå, den har ju större filtervolym och ska ju klara större kar. Nåja jag skulle gärna höra lite för- och nackdelar för dessa filter.

    Mvh
    Mattias
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Du har ju redan pekat på de flesta avgörande skillnaderna mellan filtren ss anslutningarna, möjligheten att reglera flödet, filterkorgar, locket är lite lättare att sätta på på 2028:an och så tycker jag att designen är snyggare på 2028. Det sista är lite fånigt, men står filtret så att man ser det kan det vara en faktor som avgör om övriga parametrar inte fäller avgörandet.
      Som det är idag har jag ett 2213 och ett 2028, men har funderat på att köpa antingen ett 2217 eller 2028
      Jag står också i valet och kvalet, är finesserna och bekvämligheten värda det högre priset ?
      Skall man köpa ett 2217 tycker jag att det är en god idé att även köpa dubbelkranar. Då minskar skillnaden i pris men användarvänligheten ökar. 2028 har en kula som flödesindikator, vissa har vad jag sett haft problem med att den låtit, dock inte jag, men ju mer finesser man plockar in i något, desto mer är det som kan krångla. Jag kan inte råda om ett absolut val, du får låta tycke & smak samt plånbok råda.
      Apropå 2250, som du såg en rejäl filtervolym. Dock kostar dubbelkranen till utloppsslangen en rejäl hacka, ung. 640:- på Flodströms, samt att plattan som motorn sitter monterad på sitter upphängd på fyra gummipluttar. Dessa torkar och utmattas med tiden och när de börjar gå av börjar det låta illa. En felkälla som de andra filtren inte har. Annars ett jättebra filter.
      Är priset avgörande kanske du skulle kolla på http://www.aquaristic.net/ .

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        Du slog huvudet på spiken i ditt första inlägg. Det som skiljer är just filterkorgar och bättre anslutninger. Dessutom är det lite enklare att "placera" Professional-filtren eftersom de är kantiga och inte har något rör som sticker ut i sidan. Personligen tycker jag att de är lite snyggare, men tycke och smak...
        Annars är båda filtren hållbara och välbeprövade. Det skiljer knappast något i filtereffekt. Vad som talar för 2217 är att filtret tar in allt vatten underifrån, vilket är optimalt.

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Jag tycker classic serien är betydligt snyggare än professional. Renare och enklare design. Men smaren är ju olika.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Själv har jag en 2213 och en 2217, och är mycket nöjda med dom. Desigen är ok, funktionen lika så, bara man kompletterar med slangkopplingar. Prismässigt är det ingen tvekan tycker jag.
            Dden stora fördelen med professional är väl att ha modellen med inbyggd värmare. Så därför har jag själv beställt en 2128.
            Anders L

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Ett litet klargörande bara, även "Proffesionel"filtren tar in vattnet i botten av filtret även om anslutningen sitter på toppen. Det går genom ett rör som löper genom filterkorgarna.

              Kommentar

              • Jolo
                Användare
                • september 2003
                • 35

                #8
                Eheim trycker ju själva i sin reklam på det faktum att de dyrare produkterna i professionel-serien skall ge ägaren en känsla av exklusivitet och detaljrikedom snarare än en högre effektivitet!

                Själv har jag classic (13,15,17) och älskar att göra rent dem en gång om året..........[:0]

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Jag håller med alla som talar för "Classic"serien, den är bra, jättebra t.o.m..
                  Ibland är jag dock lite svag för finesser tyvärr
                  Förnuftet säger 2217 men lusten 2028.
                  2217 är mer "Back-to-basic" och 2028 mer flärd med mycket god funktion.
                  Ger mer tusan på att det slutar med att jag köper ett av varje [:p]

                  Kommentar

                  • Mattias Nilsson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 467

                    #10
                    Jag håller verkligen med Karon!!
                    Förnuftet säger egentligen att 2028 inte är dubbelt så bra som 2217, men sen är man ju lite prylgalen....
                    Tack för svaren!

                    Mvh
                    Mattias
                    Mvh
                    Mattias

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                    Kommentar

                    • Mattias Nilsson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 467

                      #11
                      Tror nog att det blir 2217 eller om det blir en dyrare variant lutar det nog åt 2250. Troligtvis blir det ett kar med stor grisiga firrar typ oscar och/eller jaggor så filtervolymen i 2250 kan nog komma väl till pass.
                      Mvh
                      Mattias

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12

                        Kommentar

                        Arbetssätt...