Bakgrunds problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • september 2003
    • 78

    #16
    jag har en granne jag kan fråga om använt filtermaterial, annars lär ju zoohandlaren kanske kunna låna ut (känner honom lite) så det kan jag nog fixa.
    Ska jag bara krama ur filtret i mitt akvarium?
    Ska jag sedan vänta ett tag innan jag lägger i fiskar så bakterierna får frodas?
    Hur länge ska jag vänta?

    Fiskarna mår nog inte så bra i mitt 70 liters och jag kan inte ha dom någon annan stans.

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #17
      Först fyller du upp akvariet helt och kör igång ditt filter. Sedan går du till akvariehandlaren och väljer ut den smutsigaste och största filtersvampen som finns i ett igångvarande akvarium. När filtersvampen är avlägsnad så har du några timmar på dig innan bakterierna dör men det är lämpligt att ta raka vägen hem.

      Krama ur svampen ordentligt i ditt rena fina vatten. Det kommer att se bedrövligt grumligt ut men det ska du inte oroa dig för. När du har kramat ur allt så kan du sticka tillbaks och lämna svamepen.

      Nu kan du introducera en eller två fiskar men låt bli att mata dem på ca ett dygn. Efter ett dygn kan du mata lite. Om det inte äts så måste det avlägsnas. Mät nitrithalten efter ca 48 timmar. Ser det tvivelaktigt ut så byt 30% av vattnet. Tvätta inga filter! Fortsätt mäta och introducera mer fisk långsamt. Mata MYCKET sparsamt.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • fisher_man
        Användare
        • september 2003
        • 78

        #18
        Har bestämmt med min granne, som ska göra rent sin pump på lördag, att jag ska få det smutsiga vattnet så jag ska gör med det som du har sagt.

        Tack för hjälpen Fredrik!!!
        Jag återkommer om det blir fler problem eller så.

        MVH Robin

        Kommentar

        • fisher_man
          Användare
          • september 2003
          • 78

          #19
          Idag fick jag en hink med skit från grannens pump + ett av hans filter.
          Jag tog isär min 2217 badade mina filter i skitvattnet och hällde sedan i vattnet i filterburken, sedan rengjorde jag hans filter i mitt akvarievatten så det blev aldeles brunt.

          Nu har pumpen stått och gått i någon timme och vattnet är klart och fint men på botten ligger lite skit.

          Jag borde väl kunna släppa i fiskar i vattnet imorgon bitti, och mata dom sparsamt?

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #20
            Nu ska jag inte oroa dig för det är nog ingen fara men du säger först att du ska få hans skitiga vatten? I skitigt vatten hittar du nog inte så mycket bakterier men sedan låter det som att du har kramat ur hans filter i ditt vatten med, och det lär ju ge bra effekt.

            Möjligen utryckte jag mig lite luddigt. Det var inte nödvändigt att försöka få med så mycket smuts som möjligt men det gör ingen skada på vattenkvalitén. Du kan suga upp smutsen på botten utan att oroa dig för att det skulle skada.

            Jag skulle tro att det går bra att släppa i fisken imorgon men du ska nog mäta nitrithalten först så att du säkert vet att det är bra. Jag tycker inte att du ska mata alls de första två dygnen. Fortsätt sedan att mäta nitriten varannan dag ungefär så att du är vaken ifall det plötsligt börjar stiga. När du sedan en gång gått över den tröskeln efter ca. 14 dagar så brukar allt bli stabilt och förbli så.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • fisher_man
              Användare
              • september 2003
              • 78

              #21
              Jag har lite för högt PH, hur kan jag sänka det utan att behöva köpa något medel?

              Kommentar

              • metcrue
                Användare
                • december 2002
                • 36

                #22
                Släng i en rot.

                Kommentar

                • fisher_man
                  Användare
                  • september 2003
                  • 78

                  #23
                  Jag har bara tre små rötter så jag tror inte att dom påverkar så mycket men jag har dom i.

                  Finns det inget annat sätt?

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1081

                    #24
                    Filtrera genom torv om du har ytterfilter. Byt ut innehållet i en av korgarna mot ogödslad och okalkad torv (h-värde 4-6). Släng i nått kryddmått grovsalt i torven.
                    Kan fungera bra beroende på dina vattenväreden i kranen. Jag har pH 7.5-8 och KH ca 3 i kranen och har inga problem att få ner pH till 6.5 och KH ca 1 med denna metod.
                    /Hasse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...