Nya saker som inte fungerar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GunnyBoy

    Nya saker som inte fungerar!


    Hejsan!
    Jag köpte ett akvarie på 220 lite med en Eheim 2227 Professionel. Den store pumpen för upp till 350 liter. Och jag gav 400kr så det var rena klippet komplet. Men där ska sitta ett filter längst ner i en slang som ska gå i akvariet. Men vad heter den och var kostar en så. Tror den heter förfilter patron eller ngt. Snälla hjälpa maj.!
    Tacksam för svar!
    Mvh Anders

  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Tyvärr har jag inte ngt 2227 själv, men av sprängskissen på Eheims hemsida, www.eheim.de verkar det ju bara vara ngn sorts skumpatron man sätter dit istf, el. på den lilla "korgen" som brukar sitta på insugsröret. Alternativet är ju att göra ett skumfilter själv av el-rör och filtermatta, Eheim brukar ju kunna ta betalt för reservdelar, om man säger så

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Du har helt rätt att det kallas förfilterpatron och detta brukar man sätta på filtrets insug tills dessa att bakterierna i filtermaterialt kommit igång annars riskerar man att filtermaterialet slammas igen. Eheim har jag för mig att rekommenderar att patronen skall sitta på de första 6-8 veckorna när filtret är igång men jag vet vissa som alltid har de på. Jag har själv märkt att insugsslangen slammar igen betydligt fortare då man inte har patronen på, behåller man den på bör man dock rengöra den ofta. Jag har själv den inte på.

      Som Karon säker skriver går det bra att använda vilken typ av skumpatron som helst för att förhindra att de allra grövsta partiklarna sugs in i filtret innan dessa att nedbrytnmingsprocessen i filtermaterial kommit igång.



      David
      David

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag brukar använda strilröret som följer med nya Eheimfilter till att bygga egna förfilter. Strilröret är egentligen tänkt att användas på utloppet, men om man borrar och förtätar hålen i röret och trär på en 10*10*35 cm grovporig filtermatta blir det ett perfekt förfilter.



        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        Arbetssätt...