Funderingar på sandbotten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • september 2003
    • 78

    Funderingar på sandbotten!

    Jag har ett 450l akvarium som jag skulle vilja byta botten till fin sand, men jag har ganska stora fiskar och då yr väl sanden omkring väldigt, så vattnet blir grumligt, om fiskarna gräver mycket eller bara slår till med fenorna?

    Sedan så kan väl sanden sugas in i pumpen?

    Hur gör man rent sandbotten ordentligt?

    MVH Robin
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    #2
    Hej svejs
    Jag har biltemas blästersand storlek 0.1-0.7mm. Och har ciklider som gräver o donar men det virvlar nästan ingenting, och väldigt stark cirkulation har aldrig haft sand i pumpen, men man behöver ju inte sätta insuget alldeles vid botten för då kan det nog sugas in en del har mitt insug ca 10cm från botten. Om det blir skit på botten så tar man ju slamsugaren ca 2-3cm från botten så följer skiten med inte sanden.
    MVH Maria
    marre

    Kommentar

    • fisher_man
      Användare
      • september 2003
      • 78

      #3
      Biltemas blästersand har jag hört ska vara bra men jag har ett lekpar av påfågelsciklider som för tillfället bara är 17-20cm men dom blir ju större och då lär ju finsanden yra omkring hemskt när dom blir uppåt 30cm, så som dom gräver och bökar,eller?

      Sedan så begravs ju smutsen i den fina sanden när dom gräver, hur ska jag kunna rengöra den på djupet?

      Hur mycket sand behövs för att få ett sandlager på ca 5cm?

      Kommentar

      • Mrsonk
        Användare
        • december 2002
        • 233

        #4
        Jag har sand från stranden i mitt kar, väldigt fin sand. Den grummlar ingenting och skiten lägger sig ovanpå, lätt att suga upp.
        Oscar Cederqvist
        -----------------

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • april 2002
          • 467

          #5
          Jag tänkte oxå köra med biltemas sand i mitt kommande påfågel/jordätar kar, har lite liknande tankar om virvlande sand, men tror inte det är så farligt. Dessutom är ju sanden kanon snygg!
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • april 2003
            • 429

            #6
            Hej hej

            Sand är tycker jag det klart snyggaste bottenmaterialet.

            Jag har stora centralamerika ciklider 20 cm, de gräver och jagar varnadra runt ibland. Jag har inga problem sanden.

            Det "skit" som blir liggade ovanpå sanden och lite sjunker ner. Det tar jag bort med en slammsugare. Jag använder just nu en 1,5 liter pet flska om jag kapat botten på och fäst en lång slang. mne jag ska nog byta till en 0,5 liters flaska för att få mer drag!

            Gör du så här en gån varje/varanan vecka så kommer du inte få några problem, med varken skit eller grummel.

            Ps jag ahr Råda sand och lite blästersand, grummlar aldrig, men se up så du inte köper sand med för små partiklar (sök här på formumet om sand) jag tror det finns sand som har storlek från 0- då blir det nog för smått och lätt grmmligt. Går du upp nåra storlekar så funkar det utmärkt. Men jag har som sagtinte koll på de olika beteckningaran på storlek på sand.

            Lycka till!!
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            • fisher_man
              Användare
              • september 2003
              • 78

              #7
              Men blästersanden från biltema har bra kornstorlek då?

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                det finns redan en jättetråd om detta:

                Anders L

                Kommentar

                Arbetssätt...