Hjalp ! Forstoppning - 'bloat'

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    Hjalp ! Forstoppning - 'bloat'

    Mina firrar - inte jag altsa.

    Jag har nu 4 st ancistrusar(L-059) och 4-5 st Vieja argentea som ser helt runda ut. Fjallen star INTE ut sa jag tror inte att det ar bukvattensot och dom simmar omkring och ater som vanligt.

    Det jag tror har skapat detta problem ar att min doppvarmare slutade att funka och karet blev ganska kallt (15-18C) pa dom senaste 2 veckorna, pa samma gang borjade fiskarna att svalla upp. Jag trodde att ancistrusarna skulle lagga agg men nu tror jag att alla har forstoppning och jag skulle gissa att det ar av kallt vatten. Horde att man inte skall mata ormar nar det ar kallt for att matsmaltningen inte funkar da - kanske samma sak?

    Nu har jag fixat ny varmare och temperaturen ar uppe vid 28 C. Gjorde 50% vattenbyte och matade med mosade artor for att deras tarmar skulle drivas. Dom at det ganska bra men ar fortfarande runda. Har ocksa tillsatt salt (Epsomsalt) som skall vara bra for sadana har problem. Dessutom mixade jag in Metronidazole med deras foder for att sla ut nagra eventuella magparasiter.

    Det har varit en dag och jag ser inte direkt nagra resultat - ar detta ett bra satt att handskas med detta? Skall jag gora nagat annat? Hur lange skall jag vanta pa resultat innan jag testar nagat annat? (tankte att nasta grej skulle bli nagan sorts antibiotika, men utan att veta vad det kann vara ar det svart att plocka ut medicin och jag vill inte stressa dom med overmedicinering)

    Alla vattenvarden ar OK , Amo 0, Nitrit 0 Nitrat 0 och PH ar ca 7.5 - malarna tuggar tra av rotterna sa dom far ganska mycket fiber i sig.

    Tackar i forhand for forslag.
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Hur har det gått med dina fiskar, har de återhämtat sig?
    David

    Kommentar

    Arbetssätt...