Byte av bottenmtrl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Byte av bottenmtrl

    Ska byta från grus till sand och har några funderingar.

    Det blir ju en ganska stor "renovering" och lär väl stressa fiskarna en hel del väl...? Har ni några bra tips? Är det dumt att ha kvar fiskarna i karet under tiden? Har just nu några yngel på max 1.5 cm, måste jag vänta med bytet tills dom växt till sig?

    Ngt annat jag bör tänka på?
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    om du ska byta allt bottenmaterial så känns det VÄLDIGT dumt att ha kvar fiskarna för värre stress en så kan man ngo inte utsätta dom för.

    Bara att ha dom temporärt i hinkar eller nått liknande.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Frågan är hur lång tid "renoveringen" tar och hur många och stora fiskar du har? Hinkar håller ju inte mycket vatten, bättre är att skaffa nån större tvättbalja eller varför inte ett mindre tillfälligt akvarium? Kanske känner du någon som har ett tomt akvarium stående du kunde få låna några veckor? Det msåte ju inte vara i samma storlek som ditt eget.

      Annars gäller väl täta vattenbyten i dina baljor/hinkar och minimalt med foder. Glöm inte lägga på lock eller liknande ovanpå! Fiskarna blir lättare skrämda i så små utrymmen och hoppar kanske av misstag ur vattnet.

      mvh
      /Hasse

      Kommentar

      • Lena
        Användare
        • april 2002
        • 114

        #4
        Veckor?? Hjälp, inte tar det väl _veckor_ att byta till sanden?? Jag hade tänkt mig ett par timmar på sin höjd....:-/

        Jag har 450 l. akvarium, ett 25-30-tal fiskar. Största är delfincikliden ca 17 cm.

        Hm, nu fick jag nåt att fundera på - veckor...? Menar du att man måste låta sanden vara i vattnet ett par veckor innan man kan sätta i fiskarna?

        Kommentar

        • Rob
          Användare
          • april 2003
          • 143

          #5
          Fånga alla fiskar och förvara dem i hinkar med syresten under tiden. Häll över lite vatten från akvariet i några hinkar som du sedan ska fylla på i karet igen. Ta upp all grus och rengör akvariet. Häll sedan i sanden. Tänk på att lägga frigolit i botten (innan du häller i sanden) om du har fiskar som gräver. Detta för att skydda bottenglaset. Sedan är det bara att inreda det och fylla på med det "gamla" vattnet som finns i hinkarna och det "nya" du tar från kranen. Sist men inte minst häller du i fisken.

          Lycka till!
          "Bättre sent än aldrig" []

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Jaså...ok, jag kanske missförstod, sorry...nä, det tar ju inte veckor att byta sanden... trodde du hade tänkt göra mer än så. Några timmar i några hinkar är inga problem...

            Frigolit under sanden behövs bara om man har stenar som kan tänkas ramla omkull när fiskarna gräver.

            Och som det tipsades om i tråden om Blästersanden, i med vattnet först, sedan sanden.

            /Hasse

            Kommentar

            • Rob
              Användare
              • april 2003
              • 143

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

              Frigolit under sanden behövs bara om man har stenar som kan tänkas ramla omkull när fiskarna gräver.
              /Hasse
              Just det glömde tillägga det.

              citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

              Och som det tipsades om i tråden om Blästersanden, i med vattnet först, sedan sanden.

              /Hasse
              Men jag skulle INTE rekommendera att hälla i vattnet först och sedan sanden. Av egen erfarenhet så blir det väldig grumligt och det tar dagar innan man kan se in i akvariet. Nej häll i sanden först sedan fyller du på försiktigt med vatten. Blir inte alls lika grumligt då!

              Lycka till!
              "Bättre sent än aldrig" []

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Borde väl bli samma effekt som att hälla sanden i vattnet om man har i sanden först, har på vatten så det täcker och "krattar" genom sanden med fingrarna ?

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  Sant Karon, helt sant. Kanske är bättre att göra så.
                  /Hasse

                  Kommentar

                  • Lena
                    Användare
                    • april 2002
                    • 114

                    #10
                    Hm, ja, jag skrev ju faktiskt "renovering" men jag menade bara själva bytet...*s*

                    Detta med sand eller vatten först - skulle det vara ngt negativt för fiskarna att det är grumligt i några dagar? Annat än att dom kanske inte ser så bra, förstås...

                    Jag hade inte tänkt tömma allt vatten, kanske en tredjedel eller nåt.

                    Kommentar

                    • einar

                      #11
                      jag har faktiskt erfarenhet av att byta från sand till grus med firrarna kvar i akv.
                      Se bara till att den sand som skall i akvariet är noga sköljd så skall det inte grumla så mycket...
                      Jorå, tackar som frågar, när jag gjorde det gick det bra, inga dödsfall, fiskarna lekte några dagar efter (R-zebra) bytet. Enligt min åsikt vart effekten inte värre än en klantig filterrengöring eller en våldsam slamsugning...
                      I och för sig har jag bara ett 10- tal fiskar i en 375:a, men som sagt ren sand gör susen.. PS. jag bytte 2/3 av vattnet samtidigt. DS.

                      Kommentar

                      • klassisk ära
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 139

                        #12
                        "Ska byta från grus till sand och har några funderingar.

                        Det blir ju en ganska stor "renovering" och lär väl stressa fiskarna en hel del väl...? Har ni några bra tips?"

                        Sug ut sanden med en slang(ju tjockare, desto snabbare) och häll i den nya. Det går snabbt.

                        Mikael

                        Kommentar

                        • Lena
                          Användare
                          • april 2002
                          • 114

                          #13
                          Sug ut sanden...? Du menar den gamla från akvariet? Tack för tipset, men tyvärr har jag engelskt grus och det är inte sandstorlek precis , så det är nog omöjligt att suga ut. :-( Annars hade det ju varit en toppenidé...

                          Kommentar

                          • klassisk ära
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 139

                            #14
                            "engelskt grus och det är inte sandstorlek precis "

                            Åtminstone allt under 5 mm borde gå bra med en lite tjockare slang.

                            Mikael

                            Kommentar

                            • Lena
                              Användare
                              • april 2002
                              • 114

                              #15
                              Ja, kanske det, men mitt grus är av den större sorten, tyvärr. :-(

                              Kommentar

                              Arbetssätt...