tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    tips

    Om man kollar på åleds hemsida http://aleds-akvarium.se/butiken_ram.htm så ser deras vatten i akvariena väldigt blått ut, medans mitt bara vill få en mera grå-rosa färg.
    Vad gör jag för fel??
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    #2
    Här kommer ett amatörsvar; kanske det helt enkelt beror på vilken belysning du har?

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Har provat en hel del rör men dom som gjort vattnet någorlunda blått har även gjort fiskarn grymt blå å de va inte snyggt...

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Vattnet blir aldrig blått av ljuset. Det hela handlar om hur de olika detaljerna i ditt akvarium färgmässigt smittar av sig på varandra.

        Om du använder ett väldigt blått rör kombinerat med ett ljust substrat och en mörk fisk, så kan omgivningen verka blå men fisken naturlig. Om du har mörkt substrat och en ljus fisk så verkar omgivningen naturlig och fisken blå.

        Ljusa färger på ojekt som befinner sig i karet reflekterar färgtemperaturen hos rören. Man får helt enkelt skifta runt tills man hittar vad som verkar rätt. Om du beskriver exakt i detalj vad du har så kan vi nog hjälpa dig att få till det.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5
          I karet finns de ett lager engelsk sjösten 2-3mm ( ska nog byta till blästersand), Sten röse med ljusbruna stenar, 2 svarta rötter med javaormbunkar, 2 stora anubias, 6st jordätare (Geophagus brasiliensis
          eller Gymnogeophagus rhabdotus), 4 st svarta tigeroscar, 2 gibbiceps och en praktbotia.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Det blir ofta en mycket starkare effekt om man drar karet åt antingen det ljusa eller mörka hållet. Om du har ett blåaktigt rör och byter din sjösten mot ljus sand så blir det mycket blåare. Även om man byter mot något mörkare så brukar fiskarna kontrastrera bättre mot bakgrunden. Just engelsk sjösten har en förmåga att gröta ihop sig med fisken tycker jag. På denna bilden kan man tydligt se att fisken är ungefär samma färg som stenen:



            Att använda "spottar" ger ett väldigt fint ljus tycker jag. Jag gillar inte akvarier med jämn belysning och spottarna gör även att ytrörelsen skimrar och rör sig över botten så att vattnet ser mer levande ut.

            Jag håller just nu på med ett 720 i vilket jag enbart kommer att ha ett ganska kort rör liggane lite snett och tre spottar från IKEA långt bak i rampen. Jag tror det kan bli ganska bra. Man får prova sig fram.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            Arbetssätt...