Trä inredning i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • september 2003
    • 78

    Trä inredning i akvariet?

    Tjena!
    Har någon använt sig av flyttimmer, gamla gråa släta grenar man kan hitta vid havet, för att inreda sitt akvarium.
    Kan ju bli ganska snyggt plus att man sparar pengar när man slipper köpa dyra rötter i zooaffären.

    Men dom flyter ju.
    Hur ska man få dem att sjunka?
    Och hur får man bort salter som kan ha samlats på/i dem?

    Tar gärna emot andra rot/gren inrednings tips om ni har sådanna!

    MVH Robin
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Lägg roten i en spann, sedan trycker du ned roten undervatten medhjälp av en stor sten eller nåt. Låt det vara så tills du ser att roten sjunker själv.

    Se till att roten absolut inte är får barrträd.

    Mvh Ola
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Alrötter! Jag var själv till ett alträsk förra veckan och fick med mig detta: http://och.nu/hasse/small_DSCF0146.JPG

      mvh
      /Hasse

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Jag har provat en del olika rötter och grenar från naturen i akvarier och det har alltid gått bra. I skogsdikningar sticker det ofta fram rötter ur torven. Dessa kan vara rejält gamla och ruttnar inte i första taget om de sätts i ett akvarium. Egentligen trotsar dessa de flesta goda råd då det rör sig om tallrötter. Jag tror dock att de flesta terpener o dyl. har lakats ut under den tid dessa rötter legat nedbäddad i torven.

        De påverkar inte heller pH-värdet speciellt mycket. I ett akvarium på mitt arbete har jag ett par stora sådana rötter som har varit i gång ca. sex år. Akvariet rymmer ca 850 liter och har flera rejäla rötter och pH-värdet ligger runt 7. I övrigt är det inrett med material som ej bör påverka buffertkapaciteten. Jag skulle nog inte använda dem i Malawi- och Tanganyikaakvarier då de trots allt påverkar pH:t, dock ej så mycket som det ibland kanske påstås.

        Jag har även lite sjunktimmer i akvarierna, men min erfarenhet är att dessa bara håller ett par år innan de börjar mjukna. I min del av landet (Norrbotten) finns ej bok som kanske vore lämpligare till detta.

        Alla dessa träbitar måste alltid skrubbas ordentligt och ligga i blöt med MÅNGA vattenbyten under ett par veckor innan de kan placeras i akvariet. De första månaderna kanske de färgar vattnet något men det går över med tiden.

        /Ola Sjödin

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Riktigt snygga rötter Hasse! Undra vart man kan hitta ett alträsk i mina trakter.. här är mest björk, gran och tall :/

          Tony Englund

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Stubbar som kommer fram när man bryter torv, dvs som legat en bit under ytan i myren, är ofta ett antal tusen år gamla, och vid det här laget rejält urlakade (och rejält inpyrda med humusämnen).

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Tony, leta där bäckar och åar rinner ut i sjöar. Leta efter smågölar i lövskogsområden. Det är inte ovanligt att man hittar al även där dominansen från tall o gran är stor.

              Det är nog svårare generellt sett att hitta en torvbrytning där man enkelt och utan att bryta mot lagen kan gå runt och botanisera bland tusenåriga rötter...

              mvh
              /Hasse

              Kommentar

              • fisher_man
                Användare
                • september 2003
                • 78

                #8
                Al eller bokrötter som har legat i blöt länge i naturen är alltså bra?
                Men hur ska jag veta om det är al eller bok jag hittar?

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Har man torvbrott i närheten kan man nog hitta flertusenåriga stubbar - de brukar kastas på en hög för att så småningom bli flis. Ett annat sätt är att leta vid grävda diken på myrar - praktiskt taget alla myrar i Sverige är idag helt eller delvis utdikade (för att kunna plantera skog på), och i de utgrävda torvmassorna hittar man stubbar.

                  Kommentar

                  • fisher_man
                    Användare
                    • september 2003
                    • 78

                    #10
                    Ja men jag skulle gärna också vilja ha svar på min fråga.

                    Kommentar

                    • Hasse_H
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1081

                      #11
                      Al har nästan svarta rötter, i brottytorna är de lite rödgula. Bok vet jag inte.

                      Kommentar

                      • fisher_man
                        Användare
                        • september 2003
                        • 78

                        #12
                        Vet någon nåt ställe man kan köpa akvarierötter lite billigare?
                        Typ på internet eller nåt?

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #13
                          Du vill inte se roten du skall köpa först ?
                          En del är ju inte roliga alls.

                          Kommentar

                          • fisher_man
                            Användare
                            • september 2003
                            • 78

                            #14
                            Det har du helt rätt i karon!
                            Tänkte faktiskt inte på det.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...