Farlig frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    Farlig frigolit?

    Är det farligt med frigolit i akvariet? Det tycks råda delade meningar om detta. Många använder ju frigolit att bygga bakgrunder med och själv använder jag frigolit för att skydda bottenglaset när jag inreder med större stenar. I en mail kontakt med Tommy Andersson på Guldfisken Zoo i en annan fråga skriver han så här tillbaka om att använda frigolit: ”Glöm det med frigolit i akvariet. Avger gift som skadar fiskarna. Frigolit i akvariet måste ytbehandlas för att vara ofarligt. Många kunder har under årens lopp haft problem med fiskdöd och utebliven lek p g a obehandlad frigolit i akvariet. Jag talar om erfarenhet sedan 30år tillbaka.” (Citerat med tillstånd av Tommy)

    En bakgrund av frigolit lackas väl ofta och det kanske räcker som skydd men när frigoliten används på botten behandlar iaf inte jag den med något först.
    Jag har inte haft några problem som jag har kunnat härleda till just detta, men det kan ju iofs bero på att jag aldrig funderat i den riktningen.

    Har dessutom för mig att det finns olika typer av frigolit varav den ena ska vara mindre bra och avge gift. Men hur ser man skillnad på dessa båda i så fall?
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #2
    Har aldrig hört att det skulle vara problem med gift i frigolit. Bara när man värmer på den, då avges giftiga gaser, men i normaltillstånd är den kemiskt stabil, alltså ogiftig. Betänk att många flytbojar, bryggor etc i svenska vatten innehåller frigolit, hade den påverkat vattenmiljön tror jag inte att det hade varit tillåtet.

    Nä, det låter snarare som akvariehandlaren vill sälja dyra fabriksproducerade bakgrunder a la BTN istället för att uppmuntra kunderna att skapa egna bakgrunder. Mina spekulationer givetvis...

    mvh
    /Hasse

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • april 2003
      • 143

      #3
      Har frigolit i mina kar och har inte haft några problem med fiskdöd eller utebliven lek. I alla fall så tror jag knappast att den eventuella uteblivna leken beror på frigoliten. En kompis till mig har också frigolit i sina kar och de leker som tusan och mår prima!
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      Arbetssätt...