Sand alt fint grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikmatts
    Användare
    • april 2002
    • 57

    Sand alt fint grus?

    Hej på er!

    Jag funderar på att använda sand alt fint grus som bottenmaterial i mitt blivande Malawikar(600L med haplisar). Vilka fördelar resp nackdelar finns där? E det ngt speciellt man skall tänka på?
    Tacksam för olika åsikter och erfarenheter.
    /Nikals

    /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    #2
    Jg skulle välja en relativt finkorning sand eftersom det blir lättare att slamsuga då. har man för finkorningsand är det lätt att man får med sig hälften av sanden när man slamdsuger. Fast fördelen med finkorning sand är att al skit lägger sig ovan på den.

    mvh Therese

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      Roligare för fisken med finkornigt grus, det blir snyggare också tycker jag ! I ett av mina Malawiakvarier har jag fågelsand blandad med en rödbrund sand (rådasand). Sanden är blandning mellan 0,8 - 3mm. Detta blir väldit snyggt tillsammans med lavasten. Har inga problem med att sand åker med vid slamsugning. Jag har fixat med en slamsug själv och vet inte hur de man kan köpa i affär fungerar tillförlitligt eller inte......

      Fördelen är som sagt att all skit lägger sig ovanpå sanden och det är lätt att få med sig när man slamsuger i samband med vattenbyte.
      tänk på att de gräver mer om sanden är finkornig så stappla inte för mycket stenar på varandra.

      MVH
      Dnaiel

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag anser att man aldrig ska stapla sten så att det spelar någon roll om fiskarna gräver. Först staplar man väldigt stadigt, sedan lägger man i gruset.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mikael C

          #5
          Jag föredrar grövre grus, Det är lättare att göra rent på djupet och sen är det bra när fiskarna fått yngel, dom kan gömma sig i gruset och klarar sig då från att bli uppätna.

          mvh Mikael

          Kommentar

          • Daniel
            Användare
            • april 2002
            • 156

            #6
            Hej !

            Kan inte hålla med om att yngel skulle klara sig bättre bara för användning av grövre grus ! Då måste du mena väldigt grovt i så fall ! I ett akvarier hadde jag en C. Afra hona som fick spotta i det befintliga karet som hadde rätt grovt grus ! Men det var inte många yngel som klarade sig. För övrigt är karet inrett med kolsten och 4 stora javaormbunkar(moderplantor). Lät en rödzebra hona gå kvar i ett annat akvarier med fint grus 0,8-3mm , Lavasten gott om grottor o gömställen både i under och mellan Lavastenen.
            Flertalet klarade sig men dock inte alla.....

            MVH
            Daniel

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • april 2002
              • 581

              #7
              Ser man enbart praktiskt tycker jag att ju grövre bottenmaterial desto bättre, skall man även ta hänsyn till det estetiskt, biotopriktiga och fiskarnas önskemål talar det kanske för ett mer finkornigt alternativ.

              Fin sand gör att all smuts hamnar ovanpå sanden och blir synlig tills dess att du slamsuger sanden, sanden blir dessutom väldigt tätt packad vilket försvårar nedbrytningen av foderrester och avföring i sanden. Finkornigheten gör dessutom att sanden mycket enklare virvlar omkring i akvarium med mycket fart på pumparna.

              I ett av mina akvarium bytte jag nyligen från 3-5 mm till 0,4-0,8 mm, jag är dock glad att jag inte valde en ännu finare sand. Här ser du grovleken på Rådasanden som jag valde:


              David
              David

              Kommentar

              • nikmatts
                Användare
                • april 2002
                • 57

                #8
                Hej på er igen!

                Tack för era svar och erfarenheter. Det lutar starkt åt finkornig sand 0,4-0,8 mm. Jag får väl se till att suga rent lite oftare :-)

                /Niklas

                /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.

                Kommentar

                • Therese
                  Användare
                  • april 2002
                  • 196

                  #9
                  Om du välje så finkorningt grus tänk då på att nångång ibland röra om i gruset så att det inte är någonting som blir instängt och bildar något dåligt ämne eller liknandfe
                  mvh Therese

                  Kommentar

                  • Daniel
                    Användare
                    • april 2002
                    • 156

                    #10
                    Du tänker nog på svavelämnen som kan bildas, vilket är mumma för brunalger men det är ingen fara så länge man har Malawiciklider, mina gräver alltid överallt i akvariet, på sätt så lukras det upp..... Justerar gruset gör jag väl några gånger om året bara om jag tycker det behöver snyggas till med sandkullar o dyl...

                    MVH
                    Daniel

                    Kommentar

                    • Therese
                      Användare
                      • april 2002
                      • 196

                      #11
                      Du har rätt i tt det beror på vilka fiskar man har. Discusar är inte så duktiga på att gräva me deras små munnar=) Jag har nämligen fint grus till dom det var därför jag kom att tänka på det.
                      mvh Therese

                      Kommentar

                      • blaps
                        Användare
                        • april 2002
                        • 49

                        #12
                        citat:
                        Fin sand gör att all smuts hamnar ovanpå sanden och blir synlig tills dess att du slamsuger sanden, sanden blir dessutom väldigt tätt packad vilket försvårar nedbrytningen av foderrester och avföring i sanden. Finkornigheten gör dessutom att sanden mycket enklare virvlar omkring i akvarium med mycket fart på pumparna.
                        Hmm, först hamnar all smuts ovanpå, sen säger du nästa andetag att en negativ grej är att sanden blir så packad så det försvårar nedbrytningen i sanden. Vänligen bestäm dig..

                        Själv så tycker jag att den största fördelen med fin sand är just detta att skiten inte försvinner ner i den utan stannar ovanpå tills den (ganska fort i ett välpumpat kar) försvinner in i ett filter. Det enda problemet jag kan se är att det kan bli en ful algmatta på sanden om man inte har något som bökar i den.



                        Fridens liljor,
                        Klas
                        Fridens liljor,
                        Klas

                        Kommentar

                        • David Johansson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 581

                          #13
                          Till Blaps
                          I båda andetagen anser jag att det är en negativ grej, alltså att smutsen hamnar ovanpå och att nedbrytningen försvåras. Det finns ingen fördel att smutsen hamnar ovanpå anser jag eftersom det bara gör att man ser skiten, slamsugning av grövre grus fungerar lika bra.

                          David
                          David

                          Kommentar

                          Arbetssätt...