högt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo

    högt akvarium

    Jag har köpt ett nytt(begagnat ) akvarium som är lite speciellt, det är nämligen ganska högt och med liten bas (57,5*58*100= ~220liter). Jag tänkte ha en hög bergsmodul som går nästan ändå upp till ytan. Vill ha fiskar simmandes i alla "våningar" i karet. Några förslag på fiskar som skulle passa bra ihop och se bra ut tillsammans.
    tack på förhand!
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    #2
    Har du dom där måtten på karet så är det på ca 333,5 liter bara så du vet.
    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Har du några särskilda tankar om hur du vill att det ska fungera? Ska det vara intressant, färgglatt, lättskött, fungera med rent kranvatten, gå att mata med billigt torrfoder, fungera ihop med växter, inte gömma sig när du har besök, yngla av sig så att du bli miljonär?

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        Jag har under åren haft två stycken akvarium i de dimensioner du beskriver. Båda var ursprungligen uthyrningsakvarium. Det först gav jag bort för åratal sedan och det andra har jag nu i ett badrum där det verkligen pryder sin plats. I badrum är det ju ofta ont om plats, så den lilla golvyta akvariet tar är en stor fördel.
        I det första hade jag en bergmodul där jag dolde ett innerfilter. Det funkade OK, men jag tyckte att det var svårt att få akvariet att se ombonat ut. Det var helt hopplöst att fästa så pass mycket växter jag ville ha på modulen. I mitt nyare "höghus" har jag istället intrett med lavasten. Eftersom det går utmärkt att kila in växter mellan stenarna så ger det hela ett mycket ombonat intryck.
        Vad gäller fiskar så får du vara noga med att få tag i fisk som fyller ut hela höjden, dvs en blandning av arter som håller sig nära ytan, botten och däremellan. Detta betyder att det blir svårt att ha något annat än ett sällskapsakvarium. Det går inte heller att ha för stora fiskar eftersom resultatet blir att de knappt kan vända sig.
        Ett förslag är några pasarmalar i botten, ett dvärgguramipar och ett stim tetror, men det finns naturligtvis massor av kombinationer.
        Jag hade scalarer i mitt första höghus. De gillar verkligen höjden och är inte direkt några racersimmare. Tveksamt dock hur det går när de växt till sig.

        Kommentar

        • Mohlin
          Användare
          • maj 2002
          • 139

          #5
          Det låter tjusigt, men hur fanken gör man rent praktiskt med att plantera växter och andra saker där man ska ner på botten o rota? Mitt kar är bara 60 cm högt och jag lyckas alltid blöta ner hela mig när jag ska fixa något.

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • februari 2003
            • 1686

            #6
            Mitt e 70 högt och visst plantering och allmän skötsel blir ju inte enkel. Men det är ju inte ofta man ska ner och plantera endå, största problemet för mig är när man ska gallra bland växterna speciellt dom längst bak efter som burken är 70 djup också.

            Men i ett sydamerika kar är det inga problem med ett högt kar (enligt mig iaf) Jag kör lite malar på botten + röda fantomtetror som också är rätt så "botten" orienterade, scalarer, glödbandstetror och chokladciklider i mitten (glödbandstetrorna ska dock bort) och sen massa bilbukar högst upp. På så sätt kan man få in relativt mycket fisk utan att få en fisksoppa efter som fiskarna håller sig i sina "regioner".
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • zingo

              #7
              walle_1: oki, kan nog stämma om du säger så .
              Fredrik H: Drömmen vore ju ett snyggt akvarium som har fiskar i botten,mitten och övre lagret. "Ekologiskt riktigt" spelar inte så stor roll men givetvis så ska fiskarna må bra. Skulle vilja klämma in en hög modul på nått sätt i karet men vet ej hur svårt det kan vara att bygga höga prylar och få dom att hålla ihop. Yngel är inget jag satsar på. Maten kan jag därimot lägga ner pengar/tid på.
              Kjell K: lavasten säger du, hur högt fick du upp dom? visst dom är ju lätta men känns lite läskigt när man börjar komma upp i 40-50 cm kan kanske gå att foga ihop dom på nått smidigt och snyggt sätt? Har 5 skalarer nu som jag kanske kan lägga i men vore ju kul med några andra läckra fiskar till "mitten" lagret.
              Mohlin: vet inte hur jag ska lösa det här men fick med en sån där "förlängningsarm" modell sopplockare hehe. Kanske går att använda en stege eller liknande.
              GoSatta: en lång håv tänkte jag införskaffa men att klippa av och dona på botten kommer bli svårt, man borde ju kunna dela upp botten i ett par delar/moduler som går att lyfta upp en bit och fixa med dom på så sätt. men hur man bygger en sån modul det har ja ingen aning om än .

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                vad jag vill ha är sax å tång å lite andra grejjer ala Amano. Såg någon av hans sidor på Japanska där dom sålde helt grymma verktyg men sen är ju priserna där efter. Men jag letar vidare efter lämpliga verktyg för jag är obotligt kär i just höga akvarium och det är ingne krälek som blev mindre när jag fick en stor rot som är ca 65 70 hög som skapar en grymm "center pice" i burken . .
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                  Har du dom där måtten på karet så är det på ca 333,5 liter bara så du vet.
                  Nu är jag lite petig kanske men...
                  Att räkna med yttermåtten är nog inte det korrekta sättet att beräkna volymen i ett kar.
                  Med 8 mm glas och 3 cm frigång vid vatten ytan så blir det volymen ca 300 L.
                  Annars så kan jag klassa om mitt Rio 400 burk till 450 liter, hurra!
                  Anders L

                  Kommentar

                  • zingo

                    #10
                    anli: jag räknade med innermåtten det är 8mm glas i karet(som tur är!) men var kanske inte exakt på millimetern och sen mätte jag ända upp så vi kan säga 300 jämt.

                    Kommentar

                    • zingo

                      #11
                      Kjell K:
                      vad har du i ditt "höghus" för att få bra cirkulation på vattnet?

                      Kommentar

                      • Kjell K
                        Användare
                        • april 2002
                        • 128

                        #12
                        Eftersom vattenytan är rätt begränsad i förhållande till vattenmängden så har jag försökt satsa på att få bra ytcirkulation.
                        Jag har ett ytterfilter för reningen (Ett Eheim professional). Utsuget har jag gjort av elrör som går nästan ned till botten av akvariet. Elröret är nedtill uppborrat med ca hundra småhål och nedstucket i en hög bit filtermatta. På detta sättt ökar filtervolymen avsevärt, samtidigt som man får ett stabilt underlag att stapla sten mot. Utblåset från filtret sitter straxt under ytan och är riktat längs vattenytan.
                        Ovanför filtermattan, framför den övre delen av filterröret sitter ett minimalt eheim innerfilter som cirkulationspump. Filtret är väl avsett för ett pytteakvarium på 50 liter eller så. Filtret cirkulerar oavbrutet ytvattnet. Att jag använder ett litet innerfilter beror på att jag hade det liggande och att det var lagom stort för att täcka för elröret. Snyggare med en svart/grå klump än ett vitt rör :-)
                        Mitt höghus är mindre än ditt och egentligen skulle nog professional-filtret räcka och bli över för både rening och cirkulation. Det är bra fart i utblåset trots att filtret används för ett extra innerfilter. Anledningen att jag satte dit cirkulationspumpen är att jag från början hade ett Fluval 303. Det filtret hade absolut inte kraft nog för att sätta snurr på vattnet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...