Behöver hjälp omgående, pengar att tjäna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andyy

    Behöver hjälp omgående, pengar att tjäna!

    Hej,

    Köpte ett 960 liters (200*80*60) förra veckan. När flytt firman skulle bära ner det i källaren gick det inte ner trots att alla som jag pratat med (även flytt firman) trodde att det skulle gå bra.

    Så nu undrar jag om det finns någon som kan ta på sig uppdraget att komma hem till vårt hus i Bjuv och plocka i sär det och sedan sätta ihop det igen nere i källaren. Borde vara en lätt match för någon som har kunskapen av det vilket jag själv känner att jag inte har.

    Akvariet har 12mm glas, är ett helglas akvarium med svart silicon.

    Om någon kan rekomendera någon firma som gör sådant här så är jag också tacksam.

    Givetvis betalar jag för jobbet.

    Ni som känner Er manade får gärna maila mig på andy@presidentof.us

    Tack på förhand,

    Andy
  • ossism
    Användare
    • augusti 2003
    • 108

    #2
    jag kan säga att det tar 10 timmar att få den klar. om det ska vara värt att skära ner den så ska nog du själv ta bort silikonet. sök inlägg om det så ska du se. det är ett helv*tes jobb.
    1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • Andyy

      #3
      Jag kan ta isär karet själv, jag har gott om tid. Det är mer sätta ihop det som jag behöver hjälp med

      Någon måste väl vara intresserad av att tjäna lite pengar eller?

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Dimensionerna är inte helt olika en människa. Om man ställer det på högkant måste det vara väldigt trångt för att det inte ska gå. Men det kan det ju vara i en del gamla hus.

        Kanske finns det något annat sätt som faktiskt är lättare, och ev samtidigt är en långsiktig förbättring av huset: Riv upp några plankor i ett trägolv någonstans för att kunna hissa ner det? Bygg en ny uppgång från källaren direkt ut på tomten? Byt ut någon dörrkarm som är för trång? Montera bort ett trappräcke som är i vägen?
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Andyy

          #5
          Tack för dina förslag men vi bor i ett stort hus byggt i slutet på 70-talet, golvet på första våningen är i gjuten betong så det går inte att hissa ner det. Monterar jag bort halva trappan ovanför källar trappan så går det ner men det vill jag inte göra.

          Inte trodde jag det skulle vara så svårt att dela på ett akvarium och sedan silicona ihop det igen

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Karet bör gå att ställa på högkant - jag tror en standarddörröppning ska vara 204cm hög i hus byggda efter 1972. Montera bort tröskeln till källardörren om det behövs. Då kan du inte behöva montera bort halva trappan ovanför källartrappan? Ursäkta om jag undviker ämnet - jag vill bara tro att du inte ska behöva skära isär ett väl fungerande kar...
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Andyy

              #7
              Jag uppskattar alla förslag jag får

              Saken är den att det är inte någon dörr öppning som är problemet utan att trappan ner till källaren är svängd. Inte mycket svängd med tydligen tillräckligt för att man inte ska få ner det. Trappan är rätt bred ca 85cm+räcket och man tar ju akvariet på sidan så bredden blir 60cm. Antagligen var akvariet för tungt för att det ska blir någorlunda hanterligt, det sitter nämligen en bakgrund i som väger mycket (50-100kg) den är svår att ta ur men det går, så jag funderar på att ta ur den, skruva av räcket i trappan, ta bort några extra "ribbor" i trappan (tog bort 4st sist) och sedan prova att bära ner det igen. Det borde gå då när det är mer lätt hanterat. Akvariet väger cirka 180-190kg när bakgrunden är borttagen.

              Jag håller helt med dig också Fredrik, att ta isär akvariet är något jag helst vill undvika. Hade jag kunnat ha det någon annanstans i huset så hade jag valt att sätta det där men saken är den att jag är väldigt osäker om parkettgolvet klara en tyngd på ca 1.5ton så det hade känts säkrare att ha det i källaren

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                Jag tror inte golvhållfastheten är något problem om du har betongvalv i huset. Om du är osäker med parketten så lägg en skiva mellan golvet och bänken.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Andyy

                  #9
                  Jag är ingen bygg expert på något sätt men det som gör mig lite osäker är att om man hoppar upp o ner på golvet så känns det som man "åker ner lite" och glasen i våra vitrin skåp skallrar lite (inte alls mycket men endå...).

                  Jag tror att det är byggt som så att det är en betongplatta (taket i källaren), sedan trä reglar på kanske några cm, eller kanske till o med mer, och sedan är det väl antingen spånskiva eller något annat material på det och till sist har man lagt parkett över det. Så att det är ett mellanrum mellan parketten och betongplattan. Låter det rätt? Det är inte den känslan som man har när man går på parkett i en lägenhet tex.

                  Om jag nu har rätt kommer dessa reglar, spånskiva och parkett golv att klara en vikt på ca 1000kg per m2 (karet tar ca 1.6m2 i yta, 200*80cm)? Detta även om jag lägger skiva mellan golvet och bänken? Om det nu klarar det tror du, hur stor ska skivan vara? lika stor som akvariet eller ska den vara större?

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #10
                    Det är ju vanskligt att ge sig på och spekulera i detta, eftersom det inte är mitt hus. Så jag låter nog bli. Personligen bor jag i samma typ av hus (Byggår 1964) och har ett 450 och ett 222 på en relativt liten yta. Om jag hoppar i golvet i närheten av akvariet så svajar det lite, men man hoppar ju normalt inte omkring i vardagsrummet. Jag kommer att flytta ner mitt 450 till källaren så fort jag har inrett där, men det beror inte på vikten utan på att det var det som var planen från början.
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • Christer T

                      #11
                      Om det är betongbjälklag så lär i varjefall inte karet hamna i källaren om du ställer det i vardagsrummet. Skämt å sido, parketten ligger på antingen typ wellpapp eller en typ cellplastduk. Kanske sådär 3-4 mm tjock. Det skiktet och själva parketten kan jag tänka mig trycks ihop lite av 1 500 kg fördelat på ca 1,5 m2. Står akvariet intill en bärande väg så tror jag inte att betongbjälklaget kan svikta.

                      Du borde ha en konstruktionsritning på huset. Där står säkert ´vad konstruktionsfirman heter. Ring till dom och fråga vet jag.

                      Christer C

                      Kommentar

                      • Rob
                        Användare
                        • april 2003
                        • 143

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Andyy

                        Tack för dina förslag men vi bor i ett stort hus byggt i slutet på 70-talet, golvet på första våningen är i gjuten betong så det går inte att hissa ner det. Monterar jag bort halva trappan ovanför källar trappan så går det ner men det vill jag inte göra.

                        Inte trodde jag det skulle vara så svårt att dela på ett akvarium och sedan silicona ihop det igen
                        Tjena!
                        Om du nu vill ha ner det i källaren så föreslår jag att du ändå monterar bort halva trappan. Det låter som ett jättejobb men det är inget i jämförelse men det jobb som det innebär om du plockar isär karet. Du har igen det i slutändan.

                        MVH Rob
                        "Bättre sent än aldrig" []

                        Kommentar

                        • Andyy

                          #13
                          Jag har bestämt mig för att ta ut den tunga bakgrunden och sedan montera ner vad som krävs av trappan för att få ner akvariet. Jag tror att tyngden knäckte flytt killarna, de vågade nog helt enkelt inte lyfta det så högt som behövdes för att få det ner för trappan. Kanske tur det så att inget glas sprack. Men efter att bakgrunden är urtagen så borde det inte väga mer än ca 180kg (12mm glas) och det ska de väl klara av tycker jag

                          Tack för alla förslag och ideér!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...