Eheim 2217 låter som ett "tröskverk"..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • juli 2003
    • 69

    Eheim 2217 låter som ett "tröskverk"..

    Har ett nytt 2217 som har varit i gång i 5 dagar men har börjat låta som ett tröskverk..

    Det lät inget märkbart de första dagarna.

    Även fast det står i ett skåp (Med stängd dörr) på en frigolit platta så "brummar" det väldigt mycket.

    Några tips vad det kan vara.

    /Mikael
    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • Gimpan
    Användare
    • augusti 2003
    • 183

    #2
    Paniiiik!! Har samma påväg in från tyskland just för min andra pump brummar rätt bra och stör när man ska sova....VA FAAN alla har ju sagt att den ska vara så jäkla tyst!? Nu blir jag besviiken. Lämna tebax den och begär en ny, det kanske är nått fel med den.
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Hallåååååå! Om nästan alla säger att den är jättetyst så får man kanske anta att Mikael har något problem med sitt filter, och att det problemet kan lösas?
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Kolla det klassiska; vicka på filtret fram och tillbaks för att försöka få bort eventuell luft som ibland kan få filtret att föra en massa oljud! Kan hjälpa om du har tur!

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          kolla så att eventuella packningar (brukar sitta en sådan vid "locket" sitter som de ska....den kanske drar luft eller ngt?

          hoppas de löser sig...
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • mikael33
            Användare
            • juli 2003
            • 69

            #6
            Hej på er

            jag har vickat på filtret för att det kom ett slurpande läte från den, som jag antog var luft.
            Det var då det "underbara" brumandet kom.
            Har även ett 2213 och det låter inte på långa vägar så mycket, det har varit igång lika länge.
            Packningen är kollad inget där.

            tror ni att det är någon ide att tömma den och brga från början?
            Mikael O
            450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

            112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • januari 2003
              • 931

              #7
              Mycket bra ide att tömma och börja om från början. Det ska inte låta så om filtret om alla delarna sitter där de ska. Den pumpen ska vara tyst.

              Kommentar

              • Staffan
                Användare
                • april 2002
                • 14

                #8
                Dra ur kontakten och sätt i den ett antal gånger och kolla när det går tystast. Funkar på mina fluvalfilter. Eller lägg en tjock handuk med en platt sten på motorhuvudet för att få ned vibrationer och ljud. Sen kanske ditt skåp funkar som en resonanslåda för de ljud som uppstår? I alla fall så brukar alla ytterfilter lugna ner sig efter ett tag när smuts och annat gör att vattnet inte strömmar lika lätt längre genom filtret
                mvh
                Staffan

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har också samma problem, men jag misstänker att rotorn "skrapar" i någonstans. Det låter som ett skrapljud som om rotorn (rotorbladen) sitter löst.

                  Min Eheim 2217 har fungerat kanonbra, men jag tror att jag kan ha gjort något fel vid rengöring och påfyllning av vatten igen...

                  En Eheim 2217 är knäpptyst...om inget är fel...så att säga att 2217 skulle vara ett köp man ångrar är verkligen att överdriva. Alla prylar kan, av olika anledningar, gå sönder.

                  Min har varit tyst och perfekt under 2 års tid.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Uppdatering av föregående inlägg:

                    Jag har nu återigen tagit ur rotorn, rengjort den, och sett till att den satt absolut rätt i sina fästen. Jag såg också till att hela ytterfiltret var fyllt med vatten innan jag kopplade i kontakten. Detta gjorde jag genom "hävert-metoden".

                    Nu är pumpen tyst igen...så för min del var det tydligen så att det antingen inte satt som det skulle...eller att det var för mycket luft i behållaren så den själv inte orkade trycka ur luften från densamme.
                    Inga fel på maskinen alls och som sagt...den är knäpptyst...igen.

                    Gimpan: Oroa dig inte! Eheim är kvalitet...och 2217 är en beprövad modell så risken att du får en dålig pump är inte stor även om det finns "måndagsexemplar" i alla upptänkliga produkter i världen. Du kan sova lugnt.

                    Erik S.: Underbart foto på dig med hajen i bakgrunden...kanon!

                    Kommentar

                    • mikael33
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 69

                      #11
                      nu har jag börjat från början, men inte är den knäpptyst inte.
                      Ljudnivån är lägre än innan men inte på långa vägar tyst.

                      Helt tyst kan det verkligen bli det, eller lite brummande är det normalt.
                      Skall man höra filtret, när filtret står i skåpet på frigolit inunder?

                      Kanske lite underliga frågor, men mina filterkunskaper går några år tillbaka, då de verkligen lät om dem....

                      Mikael O
                      450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                      112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Pumpen skall vara knappt hörbar...ett lågt dovt brummande (jag har mitt i sovrummet).

                        Om du har haft din utan att förberett den som du skall vid start så kanske den tagit stryk så pass att du fått skador på rotorn. Enklast att kolla detta är att ta ut rotorn (magneten inkl rotorblad och genomgångspinnen. Snurra rotorn när du håller i pinnen och den skall snurra utan att "wobbla". Kolla även att pinnen inte har glapp i ändarna. Rotorn skall vara tätt omslutet pinnen utan det minsta glapp sidledes.

                        Jag har börjat att använda en gummipump som används till hävert för att pumpa upp vatten i pumpen innan jag pluggar in kontakten. Jag sätter gummipumpen utanpå utblåsslangen och doppar ned den i vattnet och pumpar tills endast vatten pumpas ut.

                        Det är riktigt viktigt att man ser till att pumpen är försedd med vatten hela vägen när den startas. Ytterst lite luft kan förekomma, men det tas ur systemet relativt snabbt.

                        Efter detta skall pumpen vara tyst...dvs endast ett dovt brummande som knappt är hörbart om du kliver tillbaka ett par meter från pumpen!

                        Kommentar

                        • mikael33
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 69

                          #13
                          Hej Tricella

                          Jag fyllde pumpen enligt hävert principen så den var helt full med vatten innan jag startade den.

                          Ha min i sovrummet går inte för sig, nog för att det är ett dovt brummande, när jag ligger i sängen 5 m bort så hörs den tydligt (stängd dörr på nätterna):-)

                          Jag får kolla rotorn och pinnen efter helgen, så allt är ok där.
                          Annars får jag nog prata med säljaren om detta, om det inte kan vara något annat.

                          Tack så mycket Tricella

                          Mikael O
                          450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                          112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                          Kommentar

                          • Gimpan
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 183

                            #14
                            Jag har gått på dina råd tidigare Tricella och håller fortfarande samma spår...bara några dagar kvar sen har jag mina brummare här
                            Varför kan inte vi i sverige hålla lägre priser på tillbehören?? (jag är medveten om transporten men finns det inga svenskgjorda prylar?)
                            JimmY CasH

                            En "Viktoria" tack!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              citat:Jag har gått på dina råd tidigare Tricella och håller fortfarande samma spår
                              Roligt att det man skriver om sina erfarenheter uppskattas. Nu kan jag dock inte ta all ära själv då jag, precis som många andra, fått oerhört stor hjälp via detta forum (och i någon mån också zoopet´s).

                              Det finns väldigt skickliga akvarister samlade inom NCS medlemsskara och det är en oerhört stor kunskapsbank att använda sig av. Jag är verkligen nöjd med den hjälp jag fått via råd och rön gjorda av de mer erfarna medlemmarna. Jag vill inte nämna några speciella namn, men jag vill ge en stor eloge till den hjälp man fått av NCS styrelsemedlemmar...och givetvis också till de aktiva forummedlemmar som delar med sig av kunskaper.

                              Forumet är en riktigt aktiv mötesplats för akvarieintresserade och jag tror att folk kanske ibland glömmer bort vilken "lyx" det egentligen är att få hjälp med allehanda råd eller att få dela med sig av denna hobby som tjusar vår fritid.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...